Koppeling vervangen

Handleidingen over hoe je één en ander zelf kunt doen

Moderator: pietsky

Koppeling vervangen

Berichtdoor ladanivabelgium » 08 nov 2010, 07:48

Bon, ff rap een handleiding 'koppeling vervangen'

Gereedschap dat je nodig hebt

- Goede rolkrik
- 2 assteunen
- Ratel met liefst 3 lange verlengstukken + kniegewricht
- Doppen 13,17 en 19mm
- Kleine ratel en verlengstuk + kniegewricht met dopje 10mm
- steek/ringsleutel 10, 13, 17 en 19 mm
- inbussleutel (liefst dop) 5 mm

How to

- Zet de bak uit versnelling en demonteer de plastiek kap die over de versnellingspoken zit. Let op: maak ook de kabels van sigarettenaansteker los die onder de kap zitten
- Haal de 3 beschermhoezen van de poken weg
- Je ziet aan de hoofdpook 6 moertjes M6 (sleutel 10mm) zitten. Maak de 3 buitenste moertjes los en verwijder ze. Zorg ervoor dat je versnellingspook uit versnelling staat als je dat doet. Je kan de versnellingspook nu gewoon uit de bak trekken.
- Zet de poken van de tussenbak zo dat ze zo kort mogelijk bij mekaar staan. Trek ook meteen even de draadjes van het contact 'sper op / sper af' er af. je kan ze van binnenuit goed zien zitten.
- Zet de wagen nu met z'n 4 wielen van de grond.
- Demonteer beide cardanassen. Merk de assen en de flenzen, zodat je ze later precies hetzelfde terug kan monteren (balans). De speciale boutjes waar de cardanassen mee vastzitten kunnen wel eens vervelend doen. Een flinke schroevedraaier kan dan uitkomst bieden.
- Maak de as die tussen beide bakken zit los. Bij een 1600 zit er een kniegewricht die met de tussenbak verbonden is met dezelfde boutjes als die waar de cardanassen mee vast staan. Bij een 17i en diesel zit er een homokineet die met moertjes M8 vast zit.
- Zet een garagekrik onder de tussenbak en verwijder hem. Opgepast: bij oudere Niva's willen de draadstangen waar hij mee aan de kas vast zit wel eens afbreken. Op voorhand flink inspuiten met kruipolie is geen overbodige luxe! En gebruik een krik, dat kreng is veeeel zwaarder dan het eruit ziet!
- Eigenlijk is het nu al tijd voor de 3e Jupiler! :hopartybot:
- Zet de onderste bout van de starter los en verwijder hem. Best gaat dit langs onder.
- Trek de draadjes van het achteruitrijlicht van het contact in de bak af.
- Maak de batterijbornen los en verwijder de 2 bovenste bouten van de starter. Is een beetje moeilijk aan te komen, maar als je wat handig bent lukt dat wel. Verwijder de starter langs bovenuit. Als je hem ver genoeg achteruit kan schuiven is het niet nodig hem eruit te halen en/of de kabels eraf te halen.
- Kruip terug onder de auto en neem ratel, 3 verlengstukken (2 lange en één kort gaat het beste), dop 13, 17 en 19 mee.
- Maak de uitlaatsteun los die tegen de versnellingsbak aan zit.
- Verwijder de steun van de versnellingsbak. Opgepast, de bak zakt een beetje als je die steun wegneemt.
- Nu kan je met je verlengstukken en dop 19 de bovense 2 bouten van de bak losmaken. Steek je verlengstukken met dop boven de bak en voel met je andere hand of de dop goed op de bout zit.
- Verwijder nu de boutjes M6 (steutel 10mm) waarmee de plaat tussen motor en bak vast zit. Verwijder ook de koppelingspomp die tegen de bak zit. De leiding moet je niet losmaken, alleen de 2 bouten.
- Verwijder nu de 2 onderste bouten.
- Leg jezelf onder de bak en wrik hem van de motor los. De bak zelf is niet zo heel zwaar, dit gaat zonder krik.
- Maak nu de koppeling los. De drukgroep wil wel eens vast zitten op de paspennen. Gebruik een flinke schroevedraaier om hem eventueel los te wrikken. Let er op hoe de koppelingsschijf gemonteerd zit! Ik weet dat van buiten, maar je zou niet de eerste zijn die de schijf andersom monteert en dan kan je alles overnieuw doen!
- Monteer de nieuwe schijf en drukgroep. bespaar niet op een drukgroep, het is het extra werk achteraf niet waard moest hij niet meer goed zijn.
- Gebruik een centreerpen en zet de boutjes gelijkmatig en kruiselings vast.
- Vervang ook het druklager.

Monteer de boel terug.
Mogelijk moet je de speling van de koppeling bijregelen. Dat doe je met het draadstangetje dat aan de pomp zit.
Bij sommige Niva's (vooral die met een LPG-uitlaat) is het mogelijk dat je de uitlaat moet verwijderen.
Let er vooral goed op dat de stroomdraden van de starter niet tegen de uitlaat kunnen komen.

Als alles goed is heb je 6 Jupilers gedronken :D
Ik doe een kopeling op 4-5u. Pin je daar niet op vast. Als je niet gewend bent te sleutelen en het is je eerste Nivakoppeling kan je rustig een dag uittrekken.
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Keer terug naar How-to

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast