Even een duidelijke How To over hoe je je belgische niva op lichte vracht zet.
De voordelen:
- geen inschrijvingstaks
- geen taks verbonden aan de fiscale PK's maar aan het gewicht
- uw koffer wordt groter
De nadelen:
- een hele hoop papierwerk
- europees gelijkvormigheidsattest nodig
- achterbank moet er defenitief uit
Stappenplan:
*eerst papieren
- bel naar een Lada-garage en vraag of zij de ombouw willen/kunnen doen
- laat eerst de papieren aanvragen, dit betreft een nieuw gelijkvormigheidsattest en een nieuw typeplaatje
- als je de papieren en het plaatje effectief in handen hebt kan je beginnen aan de fysische ombouw:
*dan fysische ombouw
- verwijder de achterbank en alle gordels
- vernietig alle beverstigingspunten van gordel en zetels door ze dicht te lassen of breekbouten te gebruiken
- maak een stevige plaat die je tegen de schuine wand achter de voorzetels zet. Moet minstens 20cm boven de vlakke laadruimte komen
- vervang het originele chassisnummer-plaatsje door het nieuwe
!! De papieren en de ombouw moeten nu (2013) beiden en tegelijkertijd geregeld worden door de garage waar de ombouw geregeld wordt !!
*vervolgens weer papieren
- rijd naar de keuring waar ze de ombouw keuren en de niva wegen
- als alles in orde is staat er nu lichte vrachtwagen in plaats van personenwagen op het keuringsbewijs
- vraag platen aan
- rijd de niva opnieuw voor op de keuring om hem te laten onderwerpen aan een administratieve keuring en 2e weging