Het vervolg....
Even een how-to over hoe je dan wel zo veilig mogelijk een gestrande 4x4 kan los trekken.
Er zijn een paar veiligheidsaspecten die je zeker in acht moet houden:
- gebruik altijd goede en sterke sleeplinten. Rotte of verduurde rommel moet je niet bijhouden met in het achterhoofd 'ik heb die misschien nog wel eens nodig'. Meteen weggooien is de boodschap. Als je gaat shoppen kies je best een kinetisch sleeptouw of lint. De kinetische energie zorgt ervoor dat je veel meer trekkracht uitoefent met minder power. Het grote voordeel is dat je kan snokken zonder je hele auto uit mekaar te trekken, de schok wordt opgevangen door het lint. Ze kosten wel wat, maar als je ze goed onderhoudt gaan ze jaren mee. Er zijn ook goedkopere sleeplinten als je 90€ of zo een iets te dure investering vindt, maar gebruik NOOIT een staalkabel als sleeplint. Als die knalt is je kop eraf.

Bij een goed sleeplint horen ook goede harpsluitingen.

- Zorg er voor dat je goede sleepogen hebt. De standaard sleepogen vooraan op een Niva kunnen wel wat hebben, maar in spe zijn het geen sleepogen, maar transporthaken. Aan de achterste 'sleepogen' moet je niet te wild doen, je rukt ze er zo af. En met wat pech komt de hele kont mee. De trekhaak is dan een betere optie, maar ook die is daar niet voor bedoeld.
De sleepogen op m'n dieseltje, gemaakt van 15 mm staalplaat en vastgelast in/op m'n stalen bumper



Bij gebrek aan goede sleepogen achteraan is de trekhaak de beste optie, ook al is die daar niet voor gemaakt of bedoeld. Om het risico van een afscheurende bol tegen te gaan bevestig je je sleeplint zoals op de onderstaande foto. De bol kan dan nog wel afscheuren, maar hij wordt dan tenminste geen dodelijk projectiel. Bij een Niva zit de trekhaak achter de bumper, dus met deze techniek vernietig je je bumper maar als er een zeg maar dikke Patrol aan mijn dieseltje begint te sleuren omdat ik heel erg vast zit twijfel ik geen seconde en neem ik er een geplooide bumper wel bovenop.

Een sleeplint bevestig je niet zomaar. Ik weet, ik bezondig mij daar ook aan maar als ik een erg vastzittende auto moet los trekken, of als ik zelf diep in de blubber zit gebruik ik onderstaande techniek. Als het sleeplint dan breekt heb je nog steeds een backup sleeplint dat verhinderd dat het sleepoog/bumper or whatever tegen je kop knalt. Als ook het backup lint breekt is in ieder geval de snelheid er uit. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat beide linten op een verschillend punt vast zitten, dus niet allebei aan dezelfde bumper. Hang het backup lint desnoods aan de crossmember of zelfs aan de onderste ophangingsdriehoek. In het slechtste geval vernietig je de boel, maar je hebt dan tenminste geen dode of zwaargewonde op je geweten.

Verdeel zo veel mogelijk de kracht door 2 sleeppunten te gebruiken. Ook hier weer de backup linten
Soms moet je 2 of meer sleeplinten aan mekaar knopen. Die krijg je dan achteraf met geen mogelijkheid meer uit elkaar. Een goede oplossing is dan een stukje buis, of desnoods een opgerold tijdschrift tussen de knoop te steken.

Tot slot nog: werk ALTIJD veilig en met gezond verstand. Als je denkt: 'dit is linke boel' is het dat meestal ook.
En nog: gebruik NOOIT NEVER JAMAIS de kabel of het touw van je winch als sleeplint.