los trekken als je vast zit

Forum enkel voor offroad-technieken en accessoires

Moderator: pietsky

los trekken als je vast zit

Berichtdoor ladanivabelgium » 14 feb 2011, 07:15

Omdat ik nog een sleepoog moet maken vooraan op m'n Niva was ik eens aan het rondfietsen op het www om te kijken hoe anderen dat gedaan hebben. Ik weet nu al dat ik zeker m'n gezond verstand zal gebruiken bij het maken van dat sleepoog. Ik weet ook al zeker dat ik geen 4x4 zal los trekken waarvan ik de kwaliteit van het sleepoog niet vertrouw, en ook dat ik me niet zal laten lostrekken door een onbekende rijder/4x4. Sommigen onder ons herinneren zich nog wel de situatie van de H.E.L.M. 2005 waarbij de Niva van Spoetnick zeer zwaar beschadigd werd. Ook de mijne bleef toen niet gespaard. Stefaan heeft toen veel geluk gehad dat hij geen 4x4 over z'n botten heeft gekregen.

Hieronder een youtubeke van een recovery-actie waarbij één van de sleepogen afbreekt: het sleepoog van de trekkende Toyota breekt af en door de kinetische energie van het koord vliegt dat met een enorme kracht de vastzittende 4x4 binnen. Je moet maar zo'n sleepoog tegen je kop krijgen...

Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: los trekken als je vast zit

Berichtdoor Edwin » 14 feb 2011, 11:19

Er zijn inderdaad heel wat oenen in het 4x4, de engiste vereisten zijn immers een 4x4 en brandstof om mee te doen.

Lostrekken winchen en andere grappen en grollen, vergen enig inzicht en voor de meeste veel geluk.
Soms gaat het eens mis, en af en toe is goed mis.
Het blijft een sport.
niet te vergeten , je bent uniek ,net zoals iedereen
Edwin

Berichtdoor Walby » 14 feb 2011, 12:39

:shock:
Als je kijkt waar het oog vertrekt, en waar het de voor ruit raakt, heeft die kerel heel veel geluk gehad!
Ik had bij "de mijne" ook de sleep ogen een heel stuk zwaarder gemaakt.
De standaard achterste sleep ogen vertrouw ik niet 100% bij een niva zeker niet als hij al roest vertoont.

Dit is de kont van een afbraakje dat ik ooit had staan.
Afbeelding
Bij mean machine of Darkangel is dit ook al eens gebeurd.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor ladanivabelgium » 14 feb 2011, 15:51

Nog eentje die zijn kont eraf getrokken wordt:

ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor satri » 14 feb 2011, 17:23

Je ziet ook vaak van die sukkels die er met de neus boven op zitten als er een auto met de lier wordt los getrokken,als je zo graag onthoofd wilt worden...............
Groet Satri.....
satri

Mijn Niva('s): helaas geen meer

Berichtdoor Alexxxxx » 14 feb 2011, 17:28

toen ik zaterdag losgetrokken werd door een tractor sprong het touw ook, ben erg blij dat het gewoon simpel touw was, en niks met haken of ijzerdraad...
Beter een goede buur dan een verre vriend:
Klik hier voor het Lada Club Nederland forum
Alexxxxx

Mijn Niva('s): 1.7 i 2002

Berichtdoor nivageraardsbergen » 14 feb 2011, 18:33

ik heb gezien dat ze bij het winchen daar een paar doeken overleggen, ronddraaien, zodat het touw bij het knappen gewoon op de grond valt, of toch zeker niet met zo'n kracht door de ruit vliegt.....
In ieder geval wil ik op m'n rode offroader ook een serieus sleepoog hebben.....ge weet maar nooit op't terrein
Where the roads end, the adventure begins.....
nivageraardsbergen
moddereter

Mijn Niva('s): 1600 (1980)

Berichtdoor stefaan » 14 feb 2011, 18:39

op zich is zo'n openscheurende kont wel veilig :twisted:
het sleepoog schiet niet los, de achterkant vangt de kinetische energie op door af te scheuren:cry:

dat is het enige nadeel van een kinetisch lint...
die toyota trekt helemaal nog niet zo hard :?

ik heb nu op de niva zelf een trekhaak gemaakt:
een kokerprofiel van 4mm 5x5
bevestigd met m12 bouten aan de bumpersteunen (nu 7mm buis)
de bumpersteun is met 2 M12 bouten per kant los door de chassibalk in de koffer vastgemaakt
en dan loopt er nog een kokerprofiel naar de chassisbalk tussen de twee veren ( met 2 M10 bouten bevestigd)
nu zit er vlak onder de bumper een vierkante buis waar ik een andere vierkante buis in kan steken
met een sleepoog of een trekhaakbol enz... (amerikaans systeem)

als ik dat er onderuit trek wordt het tijd dat ik een traktor koop i.p.v. een niva :n_no:
4WD and not afraid to use it
stefaan
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600

Berichtdoor nivageraardsbergen » 14 feb 2011, 18:44

@stefaan: :pics:
Where the roads end, the adventure begins.....
nivageraardsbergen
moddereter

Mijn Niva('s): 1600 (1980)

Berichtdoor ladanivabelgium » 15 feb 2011, 07:02

heb het topic van darkangel opgediept. klik hier
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor ladanivabelgium » 25 jan 2013, 07:22

Het vervolg....

Even een how-to over hoe je dan wel zo veilig mogelijk een gestrande 4x4 kan los trekken.

Er zijn een paar veiligheidsaspecten die je zeker in acht moet houden:
- gebruik altijd goede en sterke sleeplinten. Rotte of verduurde rommel moet je niet bijhouden met in het achterhoofd 'ik heb die misschien nog wel eens nodig'. Meteen weggooien is de boodschap. Als je gaat shoppen kies je best een kinetisch sleeptouw of lint. De kinetische energie zorgt ervoor dat je veel meer trekkracht uitoefent met minder power. Het grote voordeel is dat je kan snokken zonder je hele auto uit mekaar te trekken, de schok wordt opgevangen door het lint. Ze kosten wel wat, maar als je ze goed onderhoudt gaan ze jaren mee. Er zijn ook goedkopere sleeplinten als je 90€ of zo een iets te dure investering vindt, maar gebruik NOOIT een staalkabel als sleeplint. Als die knalt is je kop eraf.

Afbeelding

Bij een goed sleeplint horen ook goede harpsluitingen.

Afbeelding

- Zorg er voor dat je goede sleepogen hebt. De standaard sleepogen vooraan op een Niva kunnen wel wat hebben, maar in spe zijn het geen sleepogen, maar transporthaken. Aan de achterste 'sleepogen' moet je niet te wild doen, je rukt ze er zo af. En met wat pech komt de hele kont mee. De trekhaak is dan een betere optie, maar ook die is daar niet voor bedoeld.

De sleepogen op m'n dieseltje, gemaakt van 15 mm staalplaat en vastgelast in/op m'n stalen bumper

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij gebrek aan goede sleepogen achteraan is de trekhaak de beste optie, ook al is die daar niet voor gemaakt of bedoeld. Om het risico van een afscheurende bol tegen te gaan bevestig je je sleeplint zoals op de onderstaande foto. De bol kan dan nog wel afscheuren, maar hij wordt dan tenminste geen dodelijk projectiel. Bij een Niva zit de trekhaak achter de bumper, dus met deze techniek vernietig je je bumper maar als er een zeg maar dikke Patrol aan mijn dieseltje begint te sleuren omdat ik heel erg vast zit twijfel ik geen seconde en neem ik er een geplooide bumper wel bovenop.

Afbeelding

Een sleeplint bevestig je niet zomaar. Ik weet, ik bezondig mij daar ook aan maar als ik een erg vastzittende auto moet los trekken, of als ik zelf diep in de blubber zit gebruik ik onderstaande techniek. Als het sleeplint dan breekt heb je nog steeds een backup sleeplint dat verhinderd dat het sleepoog/bumper or whatever tegen je kop knalt. Als ook het backup lint breekt is in ieder geval de snelheid er uit. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat beide linten op een verschillend punt vast zitten, dus niet allebei aan dezelfde bumper. Hang het backup lint desnoods aan de crossmember of zelfs aan de onderste ophangingsdriehoek. In het slechtste geval vernietig je de boel, maar je hebt dan tenminste geen dode of zwaargewonde op je geweten.

Afbeelding

Verdeel zo veel mogelijk de kracht door 2 sleeppunten te gebruiken. Ook hier weer de backup linten
Afbeelding

Soms moet je 2 of meer sleeplinten aan mekaar knopen. Die krijg je dan achteraf met geen mogelijkheid meer uit elkaar. Een goede oplossing is dan een stukje buis, of desnoods een opgerold tijdschrift tussen de knoop te steken.

Afbeelding

Tot slot nog: werk ALTIJD veilig en met gezond verstand. Als je denkt: 'dit is linke boel' is het dat meestal ook.

En nog: gebruik NOOIT NEVER JAMAIS de kabel of het touw van je winch als sleeplint.
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor JensCarolien » 26 jan 2013, 11:36

zeeer informatief :bedankt:
2105
JensCarolien

Mijn Niva('s): Verkocht

Berichtdoor Dr GorillaH » 26 jan 2013, 21:04

nivageraardsbergen schreef:ik heb gezien dat ze bij het winchen daar een paar doeken overleggen, ronddraaien, zodat het touw bij het knappen gewoon op de grond valt, of toch zeker niet met zo'n kracht door de ruit vliegt.....
In ieder geval wil ik op m'n rode offroader ook een serieus sleepoog hebben.....ge weet maar nooit op't terrein

Ik knoop ook altijd mijn trui om het midden van het lint. Wanneer het losschiet gaat de zwaartekracht sneller zijn werk doen. Liever een vuile trui dan een gebroken achterruit.
Dr GorillaH

Mijn Niva('s): 1700i 2008 LPG

Berichtdoor Dr GorillaH » 26 jan 2013, 21:10

Zeer informatief Jan.

nog een opmerking bij deze:

ladanivabelgium schreef:Verdeel zo veel mogelijk de kracht door 2 sleeppunten te gebruiken. Ook hier weer de backup linten
Afbeelding

Zorg dat de hoek die hierbij gemaakt wordt niet hoger ligt dan 45 graden.

Hoe hoger de gemaakte hoek, hoe meer de kracht zijwaarts verdeeld wordt. Dit kan resulteren in de twee sleepogen die naar elkaar toe worden geplooid, die dingen zijn immers niet gemaakt om zijwaartse krachten te weerstaan.
Dr GorillaH

Mijn Niva('s): 1700i 2008 LPG

Keer terug naar 4x4 technieken