Op 30 april vertrek ik op een challenge door de voormalige USSR. (Rusland, Kazachstan, Turkmenistan en Azerbeidzjan) Een tocht van 16000 km op 6 weken. Voor ik kan vertrekken moet ik wel nog een 4x4 aankopen. Bij voorkeur een Niva natuurlijk. Na de tocht zou ik de auto willen blijven gebruiken.
Ondertussen is er een Niva gevonden. Jan kocht op mijn advies een 17i monomoint van 1998 met 87000 km op de teller. Het is geen nieuwe natuurlijk, maar wel een zeer goede basis om een betrouwbare Niva van te maken voor deze tocht. Er moet wel één en ander aan gebeuren: de volgende weken krijgt de Niva onder andere een nieuwe koppakking (die is nu stuk), een nieuwe koppeling, alle ophangings- en stuurgewrichten worden vernieuwd, groot onderhoud, nieuwe banden enz enz. Ook de carrosserie wordt aangepakt zodat de minieme roest die hij nu heeft geen kans krijgt om verder te woekeren.
Na de Dakar Niva die z'n tocht zo goed als probleemloos heeft doorstaan is dit op korte tijd de tweede Niva die ik klaar zal maken voor een monsterrit

Het lijkt wel een nieuwe hype te zijn, want ook Pietsky vertrekt op korte termijn voor een rit naar Beijing
De Niva van Jan die nu in Kessel staat: