19 mei 20.30
Na 13 uur rijden zijn ze aangekomen in Karkaralinsk, ook weer een mooi gebied met een nationaal park.
foto van het stadje http://static.panoramio.com/photos/original/14091700.jpg
Hallo Jan,
een nogal slordig verslag vrees ik deze keer, ik had nog minder tijd dan anders om het te schrijven. Ook nog geen nieuwe foto's, maar je vindt er wel al van Jilmer op de site van de waldmannen.
OMSK-Astana
Niet helemaal uitgerust na een tweede nacht in de Omskse karaokebar, trekken we verder Siberië in. We willen drie geplande etappes op twee dagen rijden, zodat we later in de challenge een extra dag speling krijgen aan de grens met Turkmenistan. Het landschap in Siberië is ruw, oneindig en ook een beetje eentonig. Etappe 13 wordt een rit kilometers vreten op een Siberische snelweg. (een lange rechte tweevaksbaan waarop de Niva 110 haalt) Het schiet zo goed op dat we ruim voor op schema een slaapplaats gaan zoeken naast de spoorwegberm van de trans-siberie express.
Er is nog volop daglicht, en we beslissen de Lada een beetje te herschikken, zodat we makkelijker aan de koelbox en het eten kunnen. Wanneer de Lada is leeggemaakt, springen waldmannen Jilmer en Mark in de auto. Zij lopen al heel de reis met het plan om iets aan de benzine geur in de Lada te doen. Als ze het interieur uit de auto slopen, blijkt de ontluchting van de tank volledig los te zitten. Het flexibel buisje is verhard, maar met wat uit Holland meegezeulde tubes, krijgt de ontluchting een noodreparatie. Nu ze toch bezig zijn het comfort van de lada onder handen te nemen, verhangen ze de ene werkende luidspreker, tot vlak achter de chauffeur, zodat die niet meer afgedekt kan worden door zakken of dekens. Pas dan is de zon echt onder, en is het vlees op de BBQ gaar.
De volgende dag staan er weer een pak kilometers op het programma, maar we verwachten toch snel op onze eindbestemming, aan te komen, aan de voet van het Altay gebergte. Het draait anders uit.
De spoorwegovergang die we nodig hebben om terug op de M51 te geraken staat spectaculair geblokkeerd. Het alternatief is een stukje onverharde weg langs de spoorbaan, inclusief het doorsteken van een ondiep riviertje. Het schiet voor geen meter op, maar het is geestig. Terug op de M51 blijkt dat de tank van de Opel lekt. Gelukkig is er een Isuzu dealer in Omsk (de opel is een rebadge van een Isuzu) die een sloop isuzu heeft staan waarvan de tank gerecycleerd kan worden. Bovendien kan hij ook de te zwakke veren die Raymond en Pascal al heel de reis parten spelen vervangen. In plaats van een rustige rit richting Altay wordt het dus een dag wachten in een voorstad van Novosibirsk. Ik ben vooral blij dat de Lada niet meer de enigste auto is die op de brug moest. De Isusu dealer blijkt een diehard offroader te zijn, en hij verklaart ons gek dat we met onze straat 4X4s de altai in willen. We slaan zijn goede raad beleefd in de wind, en vertrekken terug naar een van de minst toegankelijke bergketens ter wereld.
De volgende dag verandert het landschap snel, na 1000den km Siberische vlaktes, rijden we de bergen in. Het regent stevig en in plaats van een degelijke snelweg (stel er je niet te veel bij voor; gewoon een tweevaksbaan met grind pechstroken langs de zijkant) rijden we nu door een zand/ modderweg. Voor we echt beginnen te stijgen rijdt de Lada lek. Even is er verwarring over de maat van de reservebanden die we mee hebben, maar een sms naar het thuisfront stelt gerust. Op zoek gaan naar een nieuwe reserve band blijkt echter niet evident. Bijna niemand in de Altai rijdt met originele Niva banden. Pas twee dagen later vinden we een bandenhandelaar die de juiste maat heeft liggen.
De Altai is fantastisch, maar inderdaad zo goed als ondoordringbraar met auto's. Er loopt een snelweg doorheen naar Mongolie, maar wil je daarvan afwijken, dan zijn de alternatieve wegen op één hand te tellen. Bovendien botsen we op één van die alternatieve wegen plots op een grenscontrole, kilometers voor de Kazachse grens. Flinke delen van de Altai blijken grens gebied te zijn, en ontoegankelijk voor westerse toeristen. We krijgen bij die grenspost ook te horen dat zowel onze geplande grensovergang als onze alternatieve route gewoon niet bestaan. We nemen geen risico, en beginnen een dag eerder dan gepland aan de rit naar Shemanskaya.
De Altai is buitengewoon mooi, maar niet evident met een normale 4x4, wanneer je van de snelweg afwilt. Een beetje uit frustratie dat we de Altai hebben moeten inkorten, beslissen we om op het karrespoor naast de weg te gaan off-roaden. Kilometers lang lag het karrespoor er perfect bij, maar nog geen 50 meter nadat wij er op zijn gaan rijden wordt het gigantisch drassig, en raken onze overladen 4x4's (en onervaren rijders) in de problemen. Nieltje en Olivier rijden zich het eerst vast, de alternative route die wij kiezen loopt al na 50 meter dood, en uiteindelijk rijdt ook de Pajero van Geert en Wijnand zich vast in de modder wanneer ze Nieltje en Olivier proberen los te trekken. Het duurt 3 uur voor Pascal eigenhandig alle wagens heeft uitgegraven en losgetrokken met de Opel die al snel weer de verharde weg heeft opgezocht.
In tegenstelling tot Rusland binnen komen, was Rusland uitgaan een eitje. Er stond helemaal geen file aan de grensovergang bij Shemanskaya, en na een uurtje stempeltjes halen, waren we Rusland uit en Kazachstan binnen.
Shemanskaya in Kazachstan voelt nog behoorlijk Russisch aan. We wilden ons alleen in het plaatselijk politie bureau laten registreren. Erg veel westerse toeristen zijn ze er niet gewoon, want het duurde gigantisch lang voor we het juiste stempeltje kregen.
Dat ze er geen toeristen gewoon waren bleek ook toen er plotseling een journaliste van een lokale krant naast ons raampje stond, voor een interview. Aangezien ze geen Engels sprak viel het interview nogal kort uit, maar ze was achteraf wel zo vriendelijk om me mee te sleuren naar een soort hotel waar er nog wel 10 man kon slapen. De andere hotels in het dorp konden maar 4 man per keer te slapen leggen.
Het hotel trok nergens op, maar aangezien we vroeg klaar waren, konden we 's avonds wel nog het dorp in op zoek naar een bar. Die hebben we niet gevonden, het uitgaansleven in Shemanskaya trekt nergens op. Pas na een uur ronddolen, wees een local ons de weg naar de enigste nachtclub die Shemanskaya rijk is. Helemaal aan de grens van het dorp. Toen we er aan kwamen was de club gesloten, maar aangezien we met een grote groep waren, wilden ze voor ons wel openen. De nachtclub had meer weg van een bedrijfcafetaria, maar iets na middernacht kwamen er plots uit het niets 5 lokale schonen binnenvallen, die als op commando om de zoveel minuten begonnen dansen. In Shemanskaya verzorgt men zijn toeristen.
De volgende dag trekken we de Kazachse steppen in. Een adembenemend landschap, maar wel met een extreem slechte weg er door heen. Eigenlijk alleen begaanbaar per paard. Letterlijk, de gaten in het wegdek waren groter dan het resterende asfalt er om heen. Slopend voor alle auto's, maar als bij wonder komen we er zonder grote schade doorheen. We rijden door bijna absolute leegte. Tegenliggers komen we 300 km lang niet tegen. Op twee dorpjes en een herder of 3 is er tijdens heel de rit geen mens te zien.
Na alweer een nacht in een onderkomen hotel, blijkt Kazachstan ook degelijke wegen te hebben. De resterende 400 km rijden we over asfalt met minder gaten dan een doorsnee Belgische autostrade. In geen tijd staan we in Astana, waar we onze derde rustdag doorbrengen.
Astana is een cultuurshock. Na de armoede in de Afgaanse steppe, krijgen we decadente rijkdom te zien in een hypermoderne stad die als een fata morgana opstijgt uit de steppe. Drukke shoppingcentrums, inclusief pretpark, oceanium met haaien op 3000 km van de oceaan en overal spektakel architectuur. Fotos volgen.
Nieltje van der Pol - In d'n Olie (25-05-2011 08:53)
Ook poging 2 mislukt, koppeling niva ligt er weer uit. Nu bij garage terug in Aralsk. Straks poging 3...
Jan Bockaert - Lange Jan & Baas P. (25-05-2011 08:42)
Lada staat boven de put in Aral. Nieuwe koppeling hield het 5000 km langer uit dan vorige.
Jilmer Zijlstra - De Wâldmannen (25-05-2011 08:39)
De Niva staat inmiddels boven de put van een lokale beun. Even een paar uurtjes wachten in de brandende zon.
Mark Zijlstra - De Wâldmannen (25-05-2011 07:38)
We zijn opzoek naar een garage voor de lada. De kopeling is er wederom uit gerand!
Keer terug naar Met een Niva door de voormalige USSR
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast