Ladanivabelgium Niva 1.9TD

Hier kan je jezelf en je Niva even voorstellen

Ladanivabelgium Niva 1.9TD

Berichtdoor ladanivabelgium » 21 jun 2011, 08:37

M'n eerste Niva kocht ik in 2000. Hij kreeg al direct een toepasselijk naam: De Rus! Het was een 1600, die ooit wit van kleur moest geweest zijn. Al gauw werden er de nodige werken aan uitgevoerd: de roest werd bijgewerkt en hij kreeg een hip geel jasje aangemeten. De nodige offroad-aanpassingen volgden snel: verhoging, kuipstoel, de nodige meters, een batterij lampen, winch, terreinbanden enz. Drie jaar werd hij zowel on- als offroad gebruikt. Na die drie jaar kocht ik een 17i bij, waar ik dan de baankilometers mee afmaalde. Na 2.5 jaar werd deze doorgeschoven naar een ander lid en na nog een 17i en een 1600 kwam de eerste Niva diesel in huis. Deze was echter spijsrot en eigenlijk niet meer te herstellen op een deftige manier. Na 6 maanden hiermee rondgetoerd te hebben kocht ik m'n huidige Niva: opnieuw een diesel, maar deze keer eentje in goede staat. In 2007 moest ik jammer genoeg een spijtige beslissing nemen: De Rus, die ik al die jaren nog koesterde en m'n onafscheidelijke maatje was bij het offroaden, blies z'n laatste adem uit. Hij leeft nog verder bij andere leden, die de nog goede onderdelen kwamen halen en op hun Niva monteerden. Onder andere de 1.7 carbumotor, de rolkooi, de verhoging, de kuipstoel en allerlei offroad gadgets vonden snel een nieuwe eigenaar.

In de onderstaande fotoreeks zal je merken dat er opvallend veel foto's van de Rus bij staan. Ooh, nostalgie... :cry:

De Rus

de foto die model stond voor ons clublogo, genomen tijdens de allereerste clubrit:
Afbeelding

de eerste keer offroad met de Rus, hier op een 4x4 treffen in het fort van Koningshooikt. We schrijven september 2000
Afbeelding

De Crusardenne, weekends om nooit te vergeten...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De heldhaftige Rus op een helling tijdens een Crusardenne. Hij was, samen met een BJ43 de enige die boven geraakte. Geprepareerde Samurai's, dikke Patrols, noem maar op, niks geraakte boven :lol:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook tijdens een Crusardenne, hier al met de Johnny als trekpaard.
Afbeelding

De Johnny

Nadat de Rus eigenlijk niet meer te keuren was kocht ik een 1996 17i voor m'n dagelijks vervoer. Ik reed hiermee 2,5 jaar rond zonder noemenswaardige problemen. Buiten die éne keer: op de terugweg van een autocrossweekend in Loenen, NL begaf de waterpomp het. Ze spatte gewoon uit elkaar. M'n toen nog heel jonge dochterje zat bij mij in de auto dus stoppen op de pechstrook van de snelweg was geen optie. Ik heb toen 3 km gereden, met caravan aan de haak, zonder ook maar 1 druppel water in het blok. Het was creveren of op een afrit op parking geraken. Later gewoon de waterpomp en de koppakking vervangen. De kleppen waren allemaal gebarsten van de extreme hitte en de kop was zo krom als een banaan. Kop laten vlakken (1.2 mm :D ) en nieuwe kleppen erin. Starten en lopen, geen vuiltje aan de lucht...

Afbeelding

M'n dieseltje

M'n eerste dieseltje, een 1995 die jammer genoeg spijsrot was en eigenlijk niet meer deftig te repareren. Hier met Ief aan het stuur tijdens een rit in Asse
Afbeelding

November 2006: een 'nieuwe diesel werd aangeschaft, een 1996 1.9D in 'mint condition'. De originele wielen moesten direct plaats maken voor chromé 15 inchers. Ook een bullbar werd gemonteerd.
Afbeelding

De standaard 1.9D met 64 pk :lol: , maar wel superbetrouwbaar en koppel genoeg op lage toeren. handig bij het offroaden.
Afbeelding



20 februari 2011: een heuglijke dag. Na meer dan 4 jaar afwezig te zijn geweest in het offroad-gebeuren eindelijk terug de eerste rit. Hier m'n dieseltje op z'n vers aangeschaft BF Goodrich terreinbanden
Afbeelding

De geur van modder op de uitlaat: EINDELIJK!
Afbeelding

Afbeelding
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Ladanivabelgium

Berichtdoor ladanivabelgium » 19 okt 2011, 13:10

Ik heb m'n topic even opgeschoond om het wat overzichtelijker te maken.

even een opsomming van de aanpassingen aan m'n dieseltje tot nu toe :D

- verhoogd +- 10 cm

Afbeelding

- baanbanden 205/80/16 op alu velg

Afbeelding

- terreinbanden BF Goodrich MT 215/75/15 op Suzuki stalen velg

Afbeelding

- terreinbanden Silverstone 117 MT-EX 215/75/16 op standaard Nivavelg

Afbeelding

- Winch Goodwinch TDS-9.5c 4300 kg

hier nog met de eerste winchbumper en chroom bullbar
Afbeelding

op de nieuwe winchbumper

Afbeelding

- home made winchbumper

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

- home made dakrek

Afbeelding

- 2 PIAA 130 watt verstralers en 2 PIAA 70 watt breedtestralers op de bumper

Afbeelding

met de nodige aandacht aangesloten en gezekerd, verzorgd door onze Laurenz

Afbeelding

- leren stoelen van Fiat Barchetta

Afbeelding

- kaartleeslampje Hella en extra VDO meters voor laadstroom, koelwatertemperatuur en olietemperatuur

Afbeelding

- vaste kist voor gereedschap enz in koffer

Afbeelding

- side bars

Afbeelding

- aangepaste wis-was installatie met 5-liter reservoir

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

- aangepaste verwarmingsbedieng.

haha, deze kan dus daadwerkelijk on/off :D

Afbeelding

- koelschroeven op radiator manueel bedienbaar

met LED verklikkerlampjes als 1 of beide schroeven draaien, ook als ze geactiveerd zijn door het thermocontact in de radiator. Manueel worden ze geschakeld door een originele aanjagerschakelaar van een Niva

Afbeelding

- grote spiegels van Fiat Fiorino

Afbeelding

stickers

uiteraard de clubstickers:

Afbeelding

Afbeelding

en nog eentje dat niet op alle Niva's kan/mag :mrgreen:

Afbeelding

- 17i/diesel diffs vervangen door kortere 1600 diffs
- klapdakje
- schokdempers vooraan: Dobbinson, achteraan Ironman

op de planning voor very soon:

- 4 KC 100 watt verstralers op het dakrek

Afbeelding

- extra achteruitrijlicht op het dakrek

Afbeelding

- snorkel

Afbeelding

- andere veren vooraan

Afbeelding

ter vergelijking met originele:

Afbeelding

op iets langere termijn:

- turbodiesel monteren (nog steeds :oops: )

Motor is afkomstig van een Citroën Xantia 1.9TD intercooler

Afbeelding

maar hij hangt al sinds september 2010 op de motorbok :oops:

Afbeelding

als de kans zich voordoet
- Suzuki Grand Vitara velgen met kleine offset voor de 16 inch terreinbanden
-
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Ladanivabelgium

Berichtdoor ladanivabelgium » 19 okt 2011, 14:10

pietsky schreef:Mijn veren ter vergelijking
Afbeelding
is ong: 2,5 cm hoger dan de org veer.
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Ladanivabelgium

Berichtdoor ladanivabelgium » 13 dec 2011, 09:56

De laatste maanden nog een paar aanpassingen gedaan aan m'n dieseltje.

groot dakrek met 4 verstralers, reservewiel en extra achteruitrijlicht

Afbeelding

Afbeelding

kabels netjes in het rek ingebouwd

Afbeelding

Afbeelding

Touwtje om de winch ipv een kabel en de nieuwe veertjes die Piet voor me meebracht uit Rusland

Afbeelding

m'n privé offroad veldje :mrgreen: Alleen zou de boer er niet kunnen mee lachen denk ik moest ik de Niva daar doorheen ploegen

Afbeelding
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Ladanivabelgium

Berichtdoor pietsky » 13 dec 2011, 16:50

Jan ziet er grandioos uit!!
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
 
Berichten: 2048
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..

Re: Ladanivabelgium

Berichtdoor nivageraardsbergen » 13 dec 2011, 17:20

hij ziet er goed uit :D, volledig klaar voor donkere besneeuwde baantjes te doen...;)
Where the roads end, the adventure begins.....
Avatar gebruiker
nivageraardsbergen
moddereter
 
Berichten: 1779
Geregistreerd: 21 mei 2010, 05:35
Woonplaats: Deux-Acren
Mijn Niva('s): 1600 (1980)

Re: Ladanivabelgium

Berichtdoor JensCarolien » 13 dec 2011, 21:26

rode spiraaltjes staan echt wel stoer!
2105
JensCarolien
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 27 jul 2011, 09:05
Woonplaats: Heide (Kalmthout)
Mijn Niva('s): Verkocht

Re: Ladanivabelgium

Berichtdoor ladanivabelgium » 26 jan 2012, 08:07

Eén van de (hoop ik) beste mods tot nu toe:

Met dank aan Twan: een heus Torsen sperdifferentieel:

Afbeelding

gelijk een diff gereviseerd met onderdelen die gabor voor me meebracht. Hier een set afstelshims voor de pion-as

Afbeelding

een nieuwe bus:

Afbeelding

nieuwe lagers:

Afbeelding

en nieuwe LSD diff olie. Haalde ik in de shop hier om de hoek. Ben er nog niet goed van: meer dan 40€ per liter :shock:

Afbeelding

setup van de tool om de backlash te regelen:

Afbeelding

klok op nul

Afbeelding

fabrieksgegevens: van 0.08 tot 0.13 mm. netjes op 0.09 zoals het hoort

Afbeelding

het regelen van de tandwielen tegenover elkaar. Dit doe ik door er wat verf op te smeren en dan de tandwielen rond te draaien. Op die manier kan je de raakvlakken precies zien

Afbeelding

de andere kant:

Afbeelding

tadaaaaa:

Afbeelding

eerste test zal op de H.E.L.M. zijn. Ben eens benieuwd
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Ladanivabelgium

Berichtdoor ladanivabelgium » 25 feb 2012, 10:29

met de Fedima Extreme bandjes

Afbeelding

Afbeelding
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Ladanivabelgium

Berichtdoor nivageraardsbergen » 25 feb 2012, 10:31

ziet er goed uit, nu nog eens zien hoeveel tractie dat spel heeft.....;)
Where the roads end, the adventure begins.....
Avatar gebruiker
nivageraardsbergen
moddereter
 
Berichten: 1779
Geregistreerd: 21 mei 2010, 05:35
Woonplaats: Deux-Acren
Mijn Niva('s): 1600 (1980)

Re: Ladanivabelgium

Berichtdoor ladanivabelgium » 25 feb 2012, 12:33

nog ff voor de goede orde: ze lijken klein, maar je moet er nog niet aan denken om deze banden op een standaard verhoogde Niva te zetten. Zal sraks ff pic maken om te vergelijken met een standaard band
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Ladanivabelgium

Berichtdoor Vladimeer & Liesje » 25 feb 2012, 13:11

I like I Iike ga hem morgen (als je komt naar Havelte) eens extra grondig inspecteren in het licht :D
Avatar gebruiker
Vladimeer & Liesje
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 14 feb 2012, 15:12
Woonplaats: Broek op Langedijk NL
Mijn Niva('s): Heet Vladimeer en is van 1978

Re: Ladanivabelgium

Berichtdoor nivageraardsbergen » 25 feb 2012, 13:12

ladanivabelgium schreef:nog ff voor de goede orde: ze lijken klein, maar je moet er nog niet aan denken om deze banden op een standaard verhoogde Niva te zetten. Zal sraks ff pic maken om te vergelijken met een standaard band


hebben wij dan standaard verhoogde niva's? :mrgreen:
Where the roads end, the adventure begins.....
Avatar gebruiker
nivageraardsbergen
moddereter
 
Berichten: 1779
Geregistreerd: 21 mei 2010, 05:35
Woonplaats: Deux-Acren
Mijn Niva('s): 1600 (1980)

Re: Ladanivabelgium

Berichtdoor ladanivabelgium » 25 feb 2012, 14:40

nivageraardsbergen schreef:
ladanivabelgium schreef:nog ff voor de goede orde: ze lijken klein, maar je moet er nog niet aan denken om deze banden op een standaard verhoogde Niva te zetten. Zal sraks ff pic maken om te vergelijken met een standaard band


hebben wij dan standaard verhoogde niva's? :mrgreen:

haha, jij (voor de helft) wel
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Ladanivabelgium

Berichtdoor ac-sport » 25 feb 2012, 20:38

eindelijk terug " de rus look"
van die opstelling waren er geen klachten, ik hoop dat er nu ook geen komen

david
ik ben enig, jullie zijn uniek
ac-sport
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 01 jun 2004, 21:49
Woonplaats: duffel

Volgende

Keer terug naar Stel jezelf en je Niva voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron