Crispijn

Hier kan je jezelf en je Niva even voorstellen

Crispijn

Berichtdoor Crispijn » 20 dec 2019, 21:40

Gegroet iedereen!

kleine voorstelling: Ik ben Crispijn, wonend te Leuven en ben sinds augustus eindelijk een eigenaar geworden van een Niva! ^^
Eentje van 2010 (Vaz21214 met de 1.7 multi), geïmporteerd uit Frankrijk, met LPG geïnstalleerd, rond de 65 000 km en omgebouwd tot lichte vracht.
Jammer genoeg heb ik geen achtergrond in automechaniek maar mijn voorliefde voor een Niva was te groot om het niet te wagen. :roll:

Helaas is hij nog steeds niet op de baan...
In principe moest er niet veel gedaan worden:
- Hier en daar wat aanslag roest verwijderen en een klein stukje ' rot' in het chassis aanpakken.
- De koppakking vervangen (Deze taak heb ik uitbesteed aan iemand die voldoende kundig is om en rond auto's)

Het vervangen van de kapotte koppakking geeft jammer genoeg wat problemen...
Kop er af, getest op scheuren en gevlakt. Alles leek goed maar nu draait hij maar op 3 cilinders en geeft geen compressie in cilinder 1...
Hier maak ik me wel wat zorgen omdat hij er voor wel mooi op zijn 4 cilinders werkte.
Hopelijk is het met nieuwe kleppen opgelost? Hier zouden er een paar minder goed werken.
Ook bleek dat een kettinggeleider (niet degene waar de spanner tegen drukt) volledig vernield was.

Zoals ik al zei is mijn kennis te beperkt om dit zelf te doen en staat hij dus bij iemand anders in de schuur.
Als iemand misschien ideeën heeft over de oorzaak van de lak aan compressie, een oorzaak waarom de geleider kapot kon zijn (hij heeft een automatische spanner en 'maar' 65 000km) en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn, voel je vrij om dit te delen.
De 'gelukkige' hobbyist doet dit niet als beroep en enige hulp van echte Niva's kenners is zeker welkom aangezien hij zelf nog nooit een Niva in zijn schuur heeft gehad.

Met vriendelijke groeten,
Crispijn
Crispijn

Mijn Niva('s): Lada 4x4 (vaz 21214 uit 2010) met LPG

Re: Crispijn

Berichtdoor JJNIVA » 21 dec 2019, 11:54

Hoi Crispijn,

Welkom op het forum.
Jij schrijft dat je op een cilinder geen compressie hebt, terwijl voor de koppakwissel wel compressie aanwezig was.
Sluiten de kleppen van de cilinder correct, geen veer defect, of klepsteel scheef?
Waarom moest je de koppakking vervangen?
Klopt de km stand?

Mijn ervaring bij hoge hoge kilometerstanden op LPG, verbrande klepzittingen en verbrande kleppen. Ik heb onlangs de cilinderkop inclusief kleppen vervangen, waarna ik weer bijna zoveel power had alsof hij nieuw is.
Na de kopwissel heb ik een flashlube injector geinstalleerd, waardoor de kleppen weer gesmeerd worden zodat ze minder snel slijten/verbranden.

Veel succes, en welkom op het forum.

Mvg, jan
JJNIVA
Lid 2015

Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

Re: Crispijn

Berichtdoor Crispijn » 21 dec 2019, 17:48

Bedankt voor de welkom en de moeite om mee het probleem te zoeken!

Zou bij het slecht sluiten van de kleppen er niet op z'n minst een beetje compressie moeten zijn?
Ik ben er nog niet langs geweest dus heb niet kunnen checken of er geen veer defect is of een steel scheef maar het lijkt me vreemd moest hij daar hebben overgekeken.
We hebben wel een nieuwe set hydraulische kleppenstoters besteld want hij denkt dat daar het probleem schuilt.

Betreffende de reden van de vervanging: Hij liep warm en de vorige eigenaar had al een nieuwe waterpomp gestoken en gecontroleerd of de radiator niet verstopt zat en was toen tot conclusie gekomen dat het wel een lekke pakking moest zijn.
Was ook de rede van verkoop want hij kon de tijd er niet meer voor vrijmaken om het te repareren.
Bij het demonteren van de kop was er niet echt schade aan de pakking te zien maar het was wel in het uitlaatspruitstuk duidelijk dat er water was geweest (3 ervan hadden lichte zwarte afzetting en bij cilinder 1 was dat precies een beetje 'gekuist'). Wat dus wees op een lek tussen de cilinder en een 'waterkanaal' (mijn excuses voor het gebrek aan het juiste vakjargon).
Nergens was er zogezegd 'mayo' gevonden of lekken te zien.

Bij de km stand heb ik eigenlijk nooit stilgestaan. Hij was gekeurd ergens in maart 2019 en alles op die papieren leek dik in orde (buiten dan de vermelding van roest).
De verkoper kan je natuurlijk wijsmaken wat hij wilt maar hij zei dat de Lada hoofdzakelijk gebruikt werd om zijn velden te controleren (was een boer) dus dat die daarom nooit veel km had gedaan.

met vriendelijke groeten,
Crispijn
Crispijn

Mijn Niva('s): Lada 4x4 (vaz 21214 uit 2010) met LPG

Keer terug naar Stel jezelf en je Niva voor