Regelmatig komt hier de vraag terug waar op te letten bij de aanschaf van een 2de hands Niva. Hieronder vind je een lijst met de meest relevante aandachtspunten.
Algemene staat:
- Controleer de banden op hun staat (loopvlak, droogtescheurtjes, schuin afgesleten enz)
- Kijk goed naar de carrosserienaden tussen bijv voorvleugels en deuren. Ze horen min of meer gelijk te zijn (overdrijf niet, een Niva blijft een Niva). Overdreven verschil of scheve naden kan duiden op een ongeval.
- Controleer de voorruit op steenslag en krassen.
- Controleer de koplampen op schade of doffe spiegels.
- Controleer de staat van de ruitewissers
- Controleer de werking van de elektrische verbruikers (lichten, ruitewissers enz)
- Controleer bij een 17i of diesel de werking van de hoogteverstelling van de koplampen. (zal waarschijnlijk niet werken, is geen onoverkomelijke ramp)
Koetswerk:
Roest of verborgen roest
De plekken die je zeker moet controleren:
- Aaneenzet tussen dak en de stijlen voor- en achteraan
- Op het dak rond de scharnieren van de kofferklep
- Dorpels, en dan vooral net voor de achterwielen en achter de voorwielen
- Aaneenzet tussen front en voorvleugels
- Kofferklep, en dan vooral onderaan (controleer ook de binnenkant daarvan)
- Onderkant van de deuren (controleer ook de binnenkant daarvan).
- Bij de sierstrips die rond de ramen zitten.
- Rond de pinkers vooraan op de vleugels, en vergeet daarbij de binnenkant niet (onder de motorkap).
- De kleine dwars-chassisbalkjes onderaan (net achter de voorste wielkuipen)
- De ophanging van de achterbumper (onderaan, waar de bumperbuizen tegen de bodem gevezen zijn)
- De wielranden
- De kriksteunen net onder de dorpel
Mechanisch:
Motor:
- De motor moet vlot starten en mooi lopen, zowel koud als warm.
- Een ratelende motor is niet acceptabel. Dit duidt waarschijnlijk op slecht onderhoud of zelfs schade aan distributie / cilinderkop. Mogelijk moet enkel de kettingspanner geregeld worden, maar da's geen zekerheid. Een multipoint injectie heeft hydraulisch geregelde kleppen en kettingspanner. Hij moet ten alle tijde bijna geruisloos lopen. Een monopoint injectie en vooral de 1600 kunnen rauwer lopen.
- Als er bij koudstart veel blauwe rook uit de uitlaat komt duidt dit op overmatig olieverbruik. Waarschijnlijk zijn de klepsteelhoedjes versleten. Reparatie is niet duur.
- Als er bij warme motor veel blauwe rook uit de uitlaat komt (vooral bij gas lossen en bij het schakelen) duidt dit eveneens op overmatig olieverbruik. Waarschijnlijk zijn de olieschraapveren op de zuigers versleten. Reparatie is duur en/of erg arbeidsintensief en tijdrovend. Zo'n auto laat je beter staan, of de prijs moet navanant zijn.
- Draai bij warme motor (bovenste èn onderste radiatordarm zijn warm) de stop van het expantievaatje van het koelsysteem los. Let hierbij op: verbrandingsgevaar door eventueel ontsnappend heet water!! Laat dan de motor +- 2500 toeren draaien en kijk of er geen luchtbelletjes in het vaatje opstijgen. Dit duidt meestal op een lekke koppakking. Reparatie is niet zo duur. Het koelwater moet schoon zijn en vrij van olie.
- Over het algemeen geldt: als de motor zowel koud als warm goed start en mooi loopt, is hij goed.
Aandrijflijn:
- Kruip onder de auto en controleer beide bakken en diffs op lekken. Bij een 17i is het niet abnormaal dat de tussenbak nat is.
- Controleer de aandrijfassen op overmatige speling. Een beetje speling is acceptabel.
- Kijk vooraan onder de auto en controleer de aandrijfashoezen. Een gescheurde hoes is niet duur om te repareren.
- Zet je op je knieën bij een voorwiel en grijp één voor één de stuurgewrichten vast. Laat iemand het stuur een beetje over en weer schudden. Een stuurgewricht met speling zal zich snel verraden. Speling is niet acceptabel, maar is niet duur om te repareren.
Remmen:
- Controleer de handrem op z'n werking.
- Bekijk de plaat die aan de binnenkant van het achterwiel zit. Als die nat is, duidt dat op een lekke rempomp (of een kapotte dichtingsring van de steekas)
- Controleer de staat van de metalen remleidingen (roest) en die van de kunststof remleidingen (schade en/of droogtescheurtjes). Schade/roest is niet acceptabel, maar niet duur om te repareren.
Tijdens de proefrit:
Controleer even de goede werking van de koppeling: trek de handrem aan en zet de versnellingsbak in z'n 2. Probeer nu te vertrekken met een flinke hoeveelheid gas en min of meer slippende koppeling. Als de motor stil valt of daar aanstalten toe maakt is de koppeling in orde. Als je het koppelingspedaal volledig kan loslaten zonder dat de auto vertrekt of stil valt, is de koppeling (zo goed als) versleten. Reparatie is niet zo duur.
Vertrek met de auto. Hij moet vlot vertrekken en de versnellingspoken mogen (haast) niet trillen. Trillende versnellingspoken wijzen meestal op een slecht uitgelijnde aandrijflijn. Meestal lastig om te verhelpen, maar niet onmogelijk. Een 1600 trilt sowieso meer dan een 17i.
De versnellingsbak moet goed schakelen en mag niet uit versnelling springen. Reparatie is duur.
De auto mag bij het remmen niet scheef trekken. Meestal duidt dit op vastzittende remzuigers vooraan. Reparatie is ronduit goedkoop.
Een Niva stuurt zwaar, maar dit mag ook niet overdreven zijn. Is dat wel het geval, zal uitlijnen meestal voldoende zijn om het te verhelpen. Is dat niet zo, dan zijn de fuseepennen aan vervanging toe en/of kan het stuurhuis een revisie/onderhoudsbeurt gebruiken. Dit is allemaal niet zo duur.
Regelmatig lees je in deze lijst dat reparaties niet zo duur zijn. Ik ga er dan van uit dat de onderdelen bij onze huisleverancier besteld zijn en dat je de werkzaamheden zelf kan uitvoeren.
Als één of beide zaken hierboven niet op jouw van toepassing (kunnen) zijn, en je moet bestellen via het reguliere circuit of je moet naar de dealer om de reparatie te laten uitvoeren wordt het natuurlijk een heel ander verhaal.