auto invoeren vanuit het buitenland

Alles wat niet past in de overige rubrieken, kan je hier kwijt.

Moderator: pietsky

auto invoeren vanuit het buitenland

Berichtdoor ladanivabelgium » 19 okt 2011, 06:30

Omdat regelmatig de vraag gesteld wordt over het hoe en wat invoeren van een auto uit het buitenland, hieronder een pdf met de meeste vragen en antwoorden.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: auto invoeren vanuit het buitenland

Berichtdoor steel » 19 okt 2011, 17:29

Ik wil er nog even aan toevoegen dat bovenstaande procedure enkel geldig is voor een voertuig waar reeds een bestaande nationale goedkeuring voor bestaat.
Er moet dus al een pvg nummer bestaan dat destijds aangevraagd is door de constructeur of de invoerder.
Tevens moet het voertuig dan ook 100% overeenkomen met het prototype dat destijds voor goedkeuring bij de overheid is aangeboden.
Er wordt zeer goed uitgelegd hoe je aan een gelijkvormigheidsattest kan geraken (via invoerder) of een "als gelijkvormigheidsattest geldend bewijs" via de keuring.

Indien het voertuig om één of andere reden te veel zou afwijken kan je nog altijd via de keuring een procedure "alleenstaand geval" starten.

Voor de voertuigen met een COC (personenwagens, datum van aanvraag 1/1/1999, en lichte vacht vanaf 29/04/2009) is de procedure veel makkelijker.
Na de douane formaliteiten kan je met het vignet 705 en het buitenlands inschrijvingsbewijs en de coc direct een tweedehandskeuring doorlopen.( let wel op dat je ofwel de originele nrplaten nodig hebt, tijdelijke nrplaten (duitsland rode sticker) ef een commerciële nummerplaat (Z (enkel voor de garagist) of ZZ plaat)
Steeds rechtdoor

Afbeelding
steel
moddereter

Mijn Niva('s): Niva 1600cc '93
Lada 2101 '86

Berichtdoor Lady Niva » 19 okt 2011, 17:55

Wij zijn op dit eigenste moment bezig met het invoeren van een voertuig bouwjaar 2008, dus hij heeft al een COC, uit Duitsland.
Ik zal jullie op de hoogte houden hoe dit verlopen is...
Afbeelding
Lady Niva

Mijn Niva('s): VOVA I-roest in vrede
VOVA II-under construction

Berichtdoor steel » 19 okt 2011, 19:33

awel, als ge hem zelf gaat halen (rijden), neem dan bij voorkeur die tijdelijke transitplaten met rode sticker, dan ben je volledig in orde en met die kan je ook naar de tweedehandskeuring hier in België, dan heb je geen kosten meer voor garageplaten.
Steeds rechtdoor

Afbeelding
steel
moddereter

Lada 2101 '86

Berichtdoor Lady Niva » 19 okt 2011, 19:36

Die Duitse transit platen (de rode dus, gele bestaan ook maar daarmee mag je niet over de grens) zijn al geregeld, daarin zit zelfs een verzekering inbegrepen... Volgende stap is hem dus gaan halen, dan naar de douane, de keuring, verzekering en inschrijven.......
Afbeelding
Lady Niva

Berichtdoor Lady Niva » 19 nov 2011, 12:47

Zoals beloofd, zou ik jullie op de hoogte houden over hoe het gelopen is.
Heel recht toe recht aan dus: Ons Agnes is er nu bijna een maand.
Ze is op een woensdag afgehaald in Frankfurt met Duitse transit platen (die zijn een maand geldig en zijn incl verzekering). Daarmee is ze dezelfde dag nog langs de Douane gepasseerd, kostprijs voor het vignet aldaar was 10 eurocent. In 5 min was de klus geklaard.
Vrijdagochtend om 7.30u had Agnes dan een afspraak voor de 2de hands keuring, om 8u was ook die rond, en konden we met alle papieren naar het DIV. Daar duurde het wachten een eeuwigheid, maar de uiteindelijke inschrijving was geklaard in 5 min. Maandag staken dan de nr-platen en het inschrijvingsbewijs in de bus en Agnes was officieel een Belgische. Met de transit platen hebben we dan nog een dikke week rondgereden omdat het steeds aan gelegenheid ontbrak om een 2de plaat te laten maken, maar nu hangen ze als souvenirke aan de muur :D ...
Maar dus: voor een voertuig met COC geen enkel probleem. Indien er geen COC is, zal je langs de invoerder moeten passeren voor een gelijkvormigheidsattest, zoals Steel al zei.
Afbeelding
Lady Niva

Berichtdoor steel » 19 nov 2011, 17:22

welk voertuig heb je eigenlijk gekocht?
Steeds rechtdoor

Afbeelding
steel
moddereter

Lada 2101 '86

Berichtdoor nivageraardsbergen » 19 nov 2011, 19:06

wie is Agnes, alé, welk merk is het....? :)
Where the roads end, the adventure begins.....
nivageraardsbergen
moddereter

Mijn Niva('s): 1600 (1980)

Berichtdoor Lady Niva » 20 nov 2011, 17:47

nivageraardsbergen schreef:wie is Agnes, alé, welk merk is het....? :)

'Ons Agnes' is een bmw 525d, van 2008, 't is een stevige madam. Vin heeft haar gekocht om elke dag van en naar het werk te pendelen en om de 'lange' afstanden naar familie en vrienden toch wat sneller en comfortabeler te maken dan met James :D ...
Afbeelding
Lady Niva

Berichtdoor A26O4 » 14 feb 2012, 07:30

Om hier nog even iets aan toe te voegen:

Eind 2010(!) heb ik een nederlandse niva ingevoerd. Vorige week(!) kreeg ik een rekening in de bus voor het betalen van inschrijvingstaks en wegenbelasting. Een kleine 400 euro. Die niva is nooit op de baan geweest! Deze is verkocht geweest als crosser aan een jonge gast en zit waarschijnlijk al in de pers nu.

Na een telefoontje naar de belastingdienst blijkt dat je een ingevoerde auto moet inschrijving. Zonder geldig bewijs van verkoop of afkeuring kom je er niet onderuit. Je krijgt trouwens maar een beperkte tijd om hem te laten keuren of te verkopen, ga je over de termijn moet je alsnog betalen!
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor Buster » 16 feb 2012, 13:06

Dat is minder! Wat gebeurd er als je dit niet zou betalen?
Niva under construction
Buster

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.6 1989
1.9D 1996

Berichtdoor A26O4 » 16 feb 2012, 16:27

Buster schreef:Dat is minder! Wat gebeurd er als je dit niet zou betalen?

Waarschijnlijk aanmaning - aanmaning - aanmaning - op de lijst van wanbetaler. En geraak er dan nog maar eens van...

Maar ik zal er nog wel net van tussen kunnen, gezien ik hem redelijk snel verkocht heb na de invoering.
A26O4
Lid 2015

1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor nivaslet » 17 feb 2012, 17:15

als je er 1 binnen brengt van buitenland is best naar de douane te gaan juist voor je hem wilt inschrijven.uw dossier wordt naar de inschrijving gestuurd daardoor zenden ze tax
Heb het ook eens gehad dat er na een jaar een tax in de bus viel,die hebben ze bij mij laten vallen doordat ik op hun aanraden na telefonisch contact een brief heb gezonden met de uitleg waarom de wagen nog niet reed.aangezien de auto nog in restauratie was hebben ze er niet moeilijk over gedaan,moest wel zo spoedig ingeschreven worden erna.deze is dan wel op mijn naam ingschreven geweest(en niet door verkocht)
nivaslet

Berichtdoor eapresley » 24 maart 2012, 22:11

A26O4 schreef:Om hier nog even iets aan toe te voegen:

Eind 2010(!) heb ik een nederlandse niva ingevoerd. Vorige week(!) kreeg ik een rekening in de bus voor het betalen van inschrijvingstaks en wegenbelasting. Een kleine 400 euro. Die niva is nooit op de baan geweest! Deze is verkocht geweest als crosser aan een jonge gast en zit waarschijnlijk al in de pers nu.

Na een telefoontje naar de belastingdienst blijkt dat je een ingevoerde auto moet inschrijving. Zonder geldig bewijs van verkoop of afkeuring kom je er niet onderuit. Je krijgt trouwens maar een beperkte tijd om hem te laten keuren of te verkopen, ga je over de termijn moet je alsnog betalen!

ooit hetzelfde voorgehad met een nederlandse ford ranchero.Gekocht in nederland,naar de duane formuliertje halen.
Na een paar weken besloten dat ik reeds genoeg projecten had dus heb ik deze door verkocht.Na een jaar ook die rekening gekregen.Heb toen gewoon een kopie van de verkoopsovereenkomst opgestuurd.Daarna niks meer van gehoord
Brandweeroefeningen met een niva wrak
eapresley

Mijn Niva('s): 2002 niva 1700 monopoint

Berichtdoor A26O4 » 14 apr 2012, 18:09

eapresley schreef:
A26O4 schreef:ooit hetzelfde voorgehad met een nederlandse ford ranchero.Gekocht in nederland,naar de duane formuliertje halen.
Na een paar weken besloten dat ik reeds genoeg projecten had dus heb ik deze door verkocht.Na een jaar ook die rekening gekregen.Heb toen gewoon een kopie van de verkoopsovereenkomst opgestuurd.Daarna niks meer van gehoord

Ik heb net hetzelfde gedaan, heb nog een brief gehad met de melding dat ik niets meer moest betalen.
A26O4
Lid 2015

1600 94
2105 91
2101 77

Volgende

Keer terug naar Varia