een mooi voorbeeld waarvoor een register nuttig zou zijn:
Een collega van m'n vrouw contacteert me met de vraag over de eventuele aanschaf van een niva. Hij vraagt me of ik die auto ken en of het nog wat is. Ik ken toevallig deze niva en raad de mensen aan hem niet te kopen, toch zeker niet voor de vraagprijs. Het gaat hier niet over een Niva van een clublid, het was gewoon eentje op 2dehands, maar die ik wel ken. Ze gaan dus op zoek naar een andere en ze vinden er eentje in Landen. Opnieuw dezelfde vraag, maar deze Niva ken ik niet. De mensen gaan er naar kijken en maken een afspraak voor een proefrit. Ik had hen op het hart gedrukt om zeker de versnellingsbak en de werking ervan in de gaten te houden. De proefrit wordt gemaakt, maar omdat er geen kentekens meer op de auto zitten wordt er een stukje gereden op een klein privéweggetje. De Niva wordt aangeschaft en staat nu in kessel. Het gaat om een multipointje van 2004 op lpg. Het verdict:
- voorremmen lopen aan (remklauwen zitten vast)
- koppeling zit op haar einde, maar mogelijk nog regelbaar
- remblokken vooraan + achteraan moeten vervangen worden
- versnellingsbak maakt lawaai in derde en vijfde versnelling (lagers versnellingsbak --> op korte termijn revisie)
- bobijn is kapot (loopt soms op maar 2 cilinders)
- homokineet steekas links vooraan is kapot
- aandrijflijn trilt als een gek
- meerdere foutcodes
- nog een hoop andere, minder ernstige zaken
Daar komt nog een keuring op Z-platen bij, want de mensen kochten de auto met verlopen keuring.
Ik hoef niet te vertellen dat al deze reparaties de aanschafprijs (en het voorziene budget) flink opschroeven.
Ander geval: Tom (Walby) belt me een tijdje terug op met dezelfde vraag over een andere Niva. Toevallig kende ik ook deze auto. Ik kon Tom ervoor behoeden een flinke miskoop te doen.
Niva's komen en Niva's gaan. Stel dat bijvoorbeeld Laurenz zijn Niva verkoopt. Stel dat de koper de bullbar eraf haalt en er andere velgen onder zet. Dan wordt het een standaard groene Niva waarvan er 13 in een dozijn gaan. Stel nu ook dat de koper een niva toch maar niks vind en hem na een paar weken terug verkoopt. Op dat moment denkt niemand er nog aan dat het Laurenz z'n Niva is. Mogelihjk kan ik hem nog herkennen aan een paar details, maar da's geen zekere zaak. Als iemand dan om raad vraagt moet ik het antwoord schuldig blijven omdat ik denk hem niet te kennen. Als er dan een register is waarin verschillende zaken zijn terug te vinden (zoals chassisnummer) is hij te traceren en blijk ik de auto toch te kennen. Ik kan dan bijv zeggen dat er een revisiebak onder zit, maar dat de LPG niet 100% in orde is. Ik heb ook weet van de vermoedelijke kilometerstand, want ondanks de invoering van de carpass wordt er nog duchtig op los geknoeid.
Daarom zou een register handig zijn. Niet dat het daar erg mee vlot, want buiten de RDW-lijst van Hades (waarvoor dank) zijn er 3 reacties per mail of pm geweest