Nieuws over de nieuwe Niva

Alles wat niet past in de overige rubrieken, kan je hier kwijt.

Moderator: pietsky

Nieuws over de nieuwe Niva

Berichtdoor pietsky » 27 mei 2014, 18:18

Onlangs zijn er div testen geweest met nieuwe Niva prototypes, helaas geen foto's beschikbaar.
Wat er wel bekend is van deze types, plastic bumpers voor en achter, airconditining, verwarmde voorstoelen, nieuw ontwerp dashboard, stuurbekrachtiging een verbeterde versie, vernieuwde stuurkolom welke een kreukelzone heeft bij ongevallen waardoor kans op stuurwiel verwondingen verkleind wordt, stuurwiel met airbag, melding wordt gemaakt van een nieuwe startmotor, nieuw middenconsole met ventilatie voor de achterpassagiers, en waarschijnlijk wordt er een sperdiffirentieel achter gemonteerd!!.
Wat evt gaat afvallen uit het lijstje met veranderingen, grille, koplampen, en spiegels.
Wat gaat ook niet veranderen, een geplande stuurverstelling in hoogte.
Het mooiste nieuws is nog steeds de nieuwe motor, waarschijnlijk zal het reservewiel ook een nieuwe plaats moeten krijgen.
Parallel aan de productielijn van de huidige Niva gaat er ook een lijn lopen voor tussenliggende modellen, dit in aanloop naar het definitieve model wat eind 2015 zijn opwachting moet maken.
Afbeelding
Schets van de Niva welke er ong zo zou moeten uitzien, de basis blijft behouden, en eigenlijk is de grootste verbetering de techniek en evt een poging om de Niva weer richting Europa te krijgen.

Wel de eerste foto's zijn er van de nieuwe Niva, niet veel veranderingen aan de buitenkant, maar kleine zaken. Deze (nieuwe) Niva gaat vanaf 1 October 2014 geleverd worden, en wordt uitgebracht als Niva Urban, stads Niva.
Afbeelding
Het eerste wat evt een goede insider opvalt zijn de velgen, wat is hier bijzonder aan behalve dat het alu velgen zijn!, het zijn 17 inch velgen!!
Verder is deze Niva 20 mm verlaagd, U leest het goed 20 mm verlaagd!!
Afbeelding
Wat er verder aan de Niva veranderd is zijn volgens de fabriek, verbeterde ruitenwissers, een ander middenconsole met ventilatie naar achteren, verwarmde voorstoelen, verwarmde buitenspiegels.
Afbeelding
Ook een airconditioning gaat in deze Niva komen, en het grote nieuws de electronische sperdiff achter gaat ook in deze Niva gemonteerd worden. Nieuwe bekleding en verbeterde stoelen. Electrische ramen voor!
Afbeelding

Een snelle blik in de Niva!!
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter

Mijn Niva('s): ..

Re: Nieuws over de nieuwe Niva

Berichtdoor steveh » 27 mei 2014, 20:42

het heeft nog wel iets eigelijk,. hij verliest zijn robuuste charme wel . maar hij gaat nu wel meegaan met de moderne tijd, en ontwerpen van deze tijd.

lijken mij allemaal wel zeer leuke nieuwe extra's :mrgreen:
maar dan een niva in ne grote vijver parkeren .. zal er niet goed aan doen aan al die electrische snufjes...

maar ik ben benieuwd voor de volgende update !

:bedankt:
pietsky schreef:Rijden in en met een Lada Niva is een levensstijl die je niet verloochent, daar ben je als Niva rijder gewoon trots op.
steveh
Event team

Mijn Niva('s): 1.7i '88
1900 D '95
2001 rollende kas !

Berichtdoor hades » 27 mei 2014, 20:54

Piet, ik begrijp uit verschillende bronnen dat ze het Kalina of priora blok gaan gebruiken. Kun jij dat ergens terug vinden/bevestigen?
Winner lifetime award most annoying avatar
hades
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Berichtdoor ladanivabelgium » 28 mei 2014, 05:33

hades schreef:Piet, ik begrijp uit verschillende bronnen dat ze het Kalina of priora blok gaan gebruiken. Kun jij dat ergens terug vinden/bevestigen?

staat ergens in een post van Piet. Ik heb nu even geen tijd om het te zoeken, maar het zou een 90pk 16-kleppertje zijn
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Buster » 28 mei 2014, 07:54

Hoi Piet,

ziet er veel belovend uit! ben benieuwd naar de achteras sper. Kan je hiervan een bestelnummer vastkrijgen?
Welke diff verhoudingen wordt deze niva gebouwd?

Ik lees hier ook over een verbeterde versie van stuurbekrachtiging?
Wat zijn dan de zwakke punten van de huidige stuurbekrachtiging van de multipoint niva's?
Naar mijne mening is dit een soepele en zeer krachtig exemplaar. (beter als de camionnette waarmee ik rondrij :-))
Niva under construction
Buster
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Berichtdoor pietsky » 28 mei 2014, 09:10

Buster schreef:Hoi Piet,

ziet er veel belovend uit! ben benieuwd naar de achteras sper. Kan je hiervan een bestelnummer vastkrijgen?
Welke diff verhoudingen wordt deze niva gebouwd?

Wat zijn dan de zwakke punten van de huidige stuurbekrachtiging van de multipoint niva's?
Naar mijne mening is dit een soepele en zeer krachtig exemplaar. (beter als de camionnette waarmee ik rondrij :-))

Buster, het diff is nog niet honderd procent zeker, dit zal ook wel een duurdere versie worden, op dit moment hebben we hier 3 versies van de Niva! (basis, +abs, +abs en asr.)
De stuurbekrachtiging wordt verder verbeterd en zal ook niet hetzelfde zijn zoals nu, ivm met het nieuwe motortje wat ingebouwd gaat worden een 1600 van 95 pk ongeveer, we krijgen dit jaar nog waarschijnlijk tussen modellen te zien we kunnen dan zien wat er definitief veranderd gaat worden! Tot dan is het wachten op meer nieuws.
pietsky
moddereter

Berichtdoor ladanivabelgium » 28 mei 2014, 11:17

overal op internet te koop, gebruik eens een zoekmachine :D

de goede kosten wat meer (ik heb zo eentje) maar daar heb je ook geen zorgen mee. Hij houdt mijn 220-230 Nm koppel alsof het niks is.
Link van mijn torsen: (bovenste in de lijst): http://www.lada-sport.de/lada-sport-ersatzteile.html
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Buster » 28 mei 2014, 14:14

Oei ik was weer aan het dromen te straks denk ik, ik dacht dat het nieuwe achteras sper een uit-en inschakelbare was zoals we deze kennen gelijkend op de tussenbak. Deze vind je ook terug op toyota's en de grotere modellen van Nissan.

idd een torsendiff zal het wel worden, ma goed dat we deze kunnen bestellen!
Niva under construction
Buster
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Berichtdoor ladanivabelgium » 28 mei 2014, 14:21

een 100% locker is ook te koop, maar kost meer dan het dubbele. De 1.7i 'Poch' van Guy heeft er eentje
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor pietsky » 28 mei 2014, 18:14

Buster schreef:Hoi Piet

V.w.b. de stuurbekrachtiging, het volgende we moeten gaan denken in een andere richting!!, waarom omdat het nieuwe motortje erin komt, zullen een aantal zaken aangepast moeten worden, dit houd in dat er voor 100% een tandheugel stuurhuis in komt!.
Ik zelf hoop dat er gauw wat beelden komen van evt tussentypes en/of proto's, dan kan ieder een beeld krijgen wat en hoe de Niva technisch veranderd.
pietsky
moddereter

Berichtdoor pietsky » 24 jun 2014, 18:29

Update post 1, foto van de prototype Niva verwerkt in video.
pietsky
moddereter

Berichtdoor JensCarolien » 24 jun 2014, 21:07

Geen fan van de bumpers :shock:
2105
JensCarolien
Lid 2015

Mijn Niva('s): Verkocht

Berichtdoor pietsky » 25 jun 2014, 16:39

Update post 1, foto's Niva Urban en gegevens technisch!
pietsky
moddereter

Berichtdoor nivageraardsbergen » 25 jun 2014, 17:54

ze hebben hem verlaagd..... :indexx: :indexx:
Jr. zal wel een mailtje naar rusland gestuurd hebben...;)
Where the roads end, the adventure begins.....
nivageraardsbergen
moddereter

Mijn Niva('s): 1600 (1980)

Berichtdoor pietsky » 25 jun 2014, 19:59

Een van de redenen om hem 20 mm te verlagen ligt aan het feit dat er 17 inch velgen onder zitten, hierdoor staat de Niva hoger op zijn pootjes, daarvoor heeft men gekozen om hem te verlagen hoeveel de bodemvrijheid in de praktijk is wordt niet aangegeven. We zullen het zien als er meer bekend wordt.
pietsky
moddereter

Volgende

Keer terug naar Varia