Zo, vorige week in Siberie geweest om dan toch eindelijk een UAZ 452 Buhanka te kopen.
Al veel op internet gezocht maar van plaatjes iets uitzoeken werkt niet echt.
Aangezien mijn vlucht naar Novosibirsk en ik daar 's morgens vroeg zou aankomen hadden we daar een tweetal interessante wagens uitgekozen om eens te gaan bekijken.
Helaas bleek dus dat de wagens op de foto er vele malen beter uitzagen dan in werkelijkheid.
De eerste had wel veel aan de techniek aangepast zoals het inbouwen van stuurbekrachtiging maar de buitenkant zaten de gaten in. Die viel dus al snel af.
We waren op zoek naar een behoorlijke bus en die moet dan wel van binnen als van buiten er goed uit zien omdat we toch gasten meenemen op onze trips.
De tweede had ik zelf eigenlijk wel mijn zinnen opgezet maar aangezien de verkoop schijnbaar wat lang duurde voor de eigenaar was hij hem gaan gebruiken om bouwmaterialen te gaan vervoeren voor zijn in aanbouw zijnde huis. Die zag er dus ondertussen ook al niet meer uit. Jammer maar helaas.
Dus dan maar verder gezocht op internet, een wagen die eigenlijk eerder was afgevallen wegens het gebrek aan zitplaatsen kwam toch weer in de picture. Dus maar eens gebeld en we konden vrijwel meteen terecht. Deze bus zag er goed uit, geen roest en geen gaten. Verder een groot roofrack en ook een trap op de achterkant wat toch interessante opties voor ons zijn.
De binnenkant zag er ook redelijk uit, alhoewel we van plan waren om de binnenkant toch opnieuw te doen.
Motorisch konden we ook geen problemen vinden, de cardanas naar voren was nieuw en de motor liep prima.
IMG_0967 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
Na wat onderling overleg besloten een bod uit te brengen wat gelukkig werd geaccepteerd.
Meteen maar een koopovereenkomst opgesteld en de papieren verder in orde gemaakt.
's avonds terug gereden naar Barnaul waar onze flat is. Tijdens de terugrit kwamen we al wel achter één probleempje.
Volgens de teller reed ik toch netjes 85 maar mijn vriendin vroeg zich af waarom ik zo verschrikkelijk langzaam reed. Slechts 60 volgens de teller in de Montero.
Daar eens over nagedacht en volgens mij ligt het gewoon aan de banden, er liggen 205/75/r15 onder, die zijn eigenlijk voor een Lada Niva of zo. Na wat reken werk bleek dat deze banden zeker 6 cm te laag zijn.
IMG_0971 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
Banden zijn wel redelijk nieuw, dus we doen er in ieder geval de komende trip in Augustus mee, daarna kijk ik wel even. Waarschijnlijk gaan er dan in het voorjaar 31" onder of zo.
IMG_0968 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
De volgende dag eigenlijk niet veel gedaan omdat ik toch behoorlijk brak was van de reis en daarna heel de dag rondrijden.
Daarna zijn we op zoek gegaan naar de extra stoelen die we nodig hebben. Het plan was om in de cabine 6 stoelen te plaatsen. 2 zaten er al in de bus dus nog 4 moesten er bij komen. Eerst wat sloopbedrijven af maar die stoelen waren allemaal zeer vies en allemaal verschillend. Daarna nog even gekeken bij een ander bedrijf gespecialiseerd in Kia die wel interessante stoelen hadden, maar uiteindelijk gewoon tweedehands originele UAZ stoelen gekocht voor een prikkie.
1472960904048_default by
Jaap van der Kooij, on Flickr
Daarna de UAZ shop een bezoek gebracht en nieuwe wanden, een nieuw plafond en en wat plastic kappen voor de wielkasten en de motor in de cabine af te werken. Verder nog een nieuwe buitenspiegel voor 200 roebel (3 euro) en een nieuw contactslot want bij het oude viel de sleutel er vrijwel uit.
IMG_0954 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
De volgende afspraak was met de werkplaats die gespecialiseerd is in UAZ, een hele aardige en behulpzame eigenaar die ons dezelfde dag wel wilde helpen. Na een korte keuring was hij van mening dat we geen slechte koop hadden gedaan maar dat er nog wel wat werk was.
de brug op zijn plaats zetten:
IMG_0961 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
en dit vond ik wel at veel lift worden

IMG_0965 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
Gereedschapswagentje op zijn Russisch
IMG_0966 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
Tegen vijven konden we de bus weer ophalen en nog redelijk lang met de eigenaar staan praten (nou ja, mijn vriendin praat en vertaald het nodige, mijn Russisch is bagger nog steeds helaas). Wel een hoop lol gehad. We waren er ondertussen ook al achter dat de meeste het geweldig vinden dat zo'n gekke nederlander wel in een UAZ wilde rijden wat ons bij verschillende bedrijven korting opleverde

Natuurlijk heb ik eerst wat foto's gemaakt over de toestand van de wagen toen we hem kochten:
ons uitgebreide dashboard:
IMG_0953 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
Het reservoir is van de remvloeistof, lekker makkelijk controleren.
de motor:
IMG_0938 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
geplaatst in het midden tussen de bestuurder en de passagier.
hoge/lage giering en koppelen van de vooras tbv 4 of 2 wielaandrijving
IMG_0939 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
opstapje naar de cabine
IMG_0932 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
voorkant van de cabine, we hebben ook nog een extra set wielen gekregen maar die stellen niet zo veel voor
IMG_0931 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
de achterkant
IMG_0929 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
vooras
IMG_0928 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
vervolgens het registreren op onze naam
IMG_0973 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
daarna begonnen met het gehele interieur te verwijderen
IMG_0978 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
IMG_0977 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
IMG_0976 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
IMG_0974 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
de bovenste helft van de wand tussen het bestuurdersgedeelte en de cabine is verwijderd
IMG_0959 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
IMG_0958 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
passen van de stoelen
IMG_1003 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
IMG_1002 by
Jaap van der Kooij, on Flickr
voor zover nu. Ondertussen zijn de stoelen helemaal gedemonteerd en worden die opgeknapt. verder komt er nog een dakluik in en worden de ramen vervangen, die lekken namelijk.