Hallo allemaal,
enkele maanden geleden hebben we een nieuwe 2131 besteld via Flanders off Road, die deze invoerde via Duitsland.
Door hem lieten we ook maar ineens een trekhaak monteren.
Voor we de Niva zouden inschrijven, lieten we de wagen begin april ombouwen naar CNG, waarna hij gekeurd moest worden voor verkoop.
Vorige week werd hij afgekeurd en wel hierom: bleek dat ons Europees gelijkvormigheidsattest geen toelating vermeldt voor een aanhangwagen te trekken.
Er staat simpelweg drie maal 'nein' bij: technisch toelaatbare maximale aanhanglast, centrale as-aanhangers en ongeremde aanhangers.
Een foutje van de 'fabrikant', dachten we (elke Niva mag toch 1495kg trekken?), maar nadat Flanders had gemaild naar contactpersoon in Duitsland bleek het volgende: de vijfdeurs mag niets trekken, enkel verticale belasting op de trekhaak voor bv. fietsendrager.
Ziehier zijn mail:
"Der 4x4 als 5-Türer hat keine Freigabe für eine Anhängelast.
Wir bekommen vom Hersteller keine Freigabe aufgrund der Konstruktion.
Wir können lediglich eine Stützlast von 50Kg bescheinigen, um zum Beispiel einen Fahrradträger zu montieren, aber ein Anhängerbetrieb ist nicht möglich."
Klopt dit? Is hier iets aan te doen? We hebben de Niva nodig mét (kleine) aanhangwagen, dus de trekhaak er weer afhalen en laten keuren zonder is niet echt een optie...
Blijkbaar bestaat er een mogelijkheid om zelf een validatiekeuring te laten uitvoeren bij een keuringstation, maar hoe gaat dit in zijn werk, met een gelijkvormigheidsattest dat iets anders vermeldt?
Alvast bedankt voor eventuele raad.