

Moderator: pietsky
ladanivabelgium schreef:de nacht van zaterdag 18/11 op zondag 19/11 wordt er een upgrade aan de server uitgevoerd. De site en het forum zullen slechts beperkt toegankelijk zijn van 0.00 u tot 8.00 u.
ladanivabelgium schreef:In de loop van deze of volgende week zal het forum regelmatig niet bereikbaar zijn. Ik hoop eindelijk de tijd te vinden om de op de ledenvergadering beloofde veranderingen en aanpassingen door te voeren
Beste klant,
Via deze weg willen wij u graag een update verschaffen over de problemen die zich op de avond van 31/03 hebben voorgedaan.
Door een ernstig stroomprobleem in het datacenter waar PriorWeb haar servers coloceert, namelijk LCL Diegem, hebben wij vandaag moeten vaststellen dat onze infrastructuur verschillende keer offline is gegaan. Dit had tot gevolg dat geen enkele dienst bereikbaar was, zowel de webservers, mailservers, databaseservers, colocatie en dedicated / virtuele servers.
De oorzaak van dit probleem is te wijten aan een reeks van fouten gemaakt door de uitbater van het datacenter, en ligt volledig buiten de macht en wil van PriorWeb. Deze problemen hebben niet alleen PriorWeb getroffen, maar ook talloze sectorgenoten. Zij hebben spijtig genoeg hetzelfde probleem als PriorWeb kunnen vaststellen.
Op dit moment is het stroomprobleem van de baan en werd ons gegarandeerd dat er zich geen probleem meer zou kunnen voordoen. Alle servers en services zijn opgestart en terug beschikbaar. Er tijdens de problemen verschillende PriorWeb-technici ter plaatse gegaan om de problemen en vooruitgang nauwlettend op te volgen en kort op de bal te spelen met de uitbater van het datacenter.
Wij zullen u vandaag (01/04) verder informeren over de juiste oorzaak en verloop van de problemen van vandaag. Het spreekt voor zich dat wij, in samenspraak met alle betrokken partners, tot de wortel van het probleem zullen gaan.
Via dit bericht willen we u ook hartelijk danken voor uw geduld en vertrouwen in PriorWeb.
Beste klant,
Via deze e-mail willen wij u graag informeren over de problemen die zich gisterenavond (31/03) hebben voorgedaan.
Zoals u wellicht hebt gemerkt, waren de PriorWeb servers en diensten gedurende verschillende uren niet bereikbaar. De reden hiervan was een ernstig stroomprobleem in het datacenter waar PriorWeb haar servers coloceert. Uiteraard zijn onze racks en servers voorzien van twee onafhankelijke stroombronnen die, in een noodsituatie, het van elkaar kunnen overnemen zonder onderbreking. Omstreeks 16.15u is er een stroomtoevoer weggevallen, en met uitzondering van enkele servers is de omschakeling naar de secundaire stroomtoevoer vlekkeloos verlopen.
Helaas hebben wij moeten vaststellen dat na ongeveer een half uur ook de tweede stroomtoevoer wegviel. Op dat moment zou een backupsysteem van batterijen en dieselgeneratoren dit onmiddellijk moeten opvangen zonder onderbreking, maar ook dit is niet verlopen zoals het hoort.
Het gevolg was dat er geen stroom beschikbaar was op geen enkele stroombron. Dit was niet alleen het geval in de ruimte van PriorWeb, maar voor heel het datacenter. Een groot aantal van onze sectorgenoten werd ook getroffen door deze panne met gigantische downtimes tot gevolg, een aanzienlijk deel van de Belgische websites waren daarom onbereikbaar.
De oorzaak van deze problemen is toe te schrijven aan een opeenvolging van gebeurtenissen in het datacenter LCL, en ligt volledig buiten de wil en macht van PriorWeb. LCL voert maandelijks uitvoerige controles uit en het heeft op dit vlak ook een goede reputatie, maar voor een nog onbekende reden heeft deze heel specifieke samenloop van omstandigheden bij hen gezorgd voor een totale blackout.
Onze technici waren bij de eerste problemen quasi onmiddelijk ter plaatse om een eerste inschatting te maken van de problemen en de gevolgen voor PriorWeb. De informatie die we ter plaatse te horen kregen was zeer beknopt en helaas niet concreet genoeg om een exact tijdstip te communiceren. We hebben iets later op de avond al het verkeer naar onze website www.priorweb.be afgeleid naar een PriorWeb- server in het buitenland, met een korte boodschap over wat er aan de hand was. Ook hebben wij ons algemeen telefoonnummer van onze helpdesk na de kantooruren beschikbaar gemaakt, zo kon u ons bellen voor meer informatie tot 22h.
Omstreeks middernacht was er een duidelijk positieve uitspraak over de stabiliteit van het elektriciteitsnet en waren de meeste PriorWeb- servers en diensten opnieuw online. Deze ochtend zijn er nog kleine problemen opgedoken in de nasleep van de downtime die wij, naar aanleiding van de feedback van onze klanten, op een bijzonder snel tempo hebben opgevolgd en opgelost.
De e-mails die tijdens de downtime naar u werden verstuurd zal u in de komende 24 uur naar alle waarschijnlijkheid nog ontvangen. Het meerendeel van de verzendende mailservers heeft namelijk het probleem met onze servers vastgesteld, en houdt uw mail vast om deze later opnieuw aan te bieden aan PriorWeb. Op dat moment aanvaarden wij de e- mail wel en zal deze worden afgeleverd in uw mailbox.
Het spreekt voor zich dat wij verontwaardigd zijn over de gang van zaken. Wij zullen, in samenspraak met alle betrokken partners en partijen, al het nodige doen om een glashelder beeld te krijgen over de situatie en de uitbater van het datacenter interpelleren over de toekomstige gang van zaken. Om verder op de hoogte te worden gehouden over meer nieuws en vooral de reactie van het datacenter, kan u terecht op onze statuspagina (http://status.priorweb.be) waar wij alle nieuwigheden zullen bekendmaken.
Wij vinden het belangrijk u over het standpunt van PriorWeb duidelijk en gedetailleerd te informeren, alsook over feit dat wij er alles aan gedaan hebben om alle servers en diensten zo snel als mogelijk weer online te brengen, maar hierdoor helaas beperkt werden door het toedoen van derde partijen.
Graag willen we van deze gelegenheid ook gebruik maken om u te bedanken voor uw geduld en vertrouwen in PriorWeb. Aarzel niet om onze helpdesk te contacteren moest u nog verdere vragen hebben.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast