waterpomp

technische zaken die enkel diesel zijn

Moderator: pietsky

waterpomp

Berichtdoor ladanivabelgium » 21 maart 2011, 06:30

'Beetje' geluk gehad zaterdag. Een paar uur voor ik naar de Ruslandvergadering vertrok kwam ging m'n broer de scooter van m'n zoon ophalen met de Niva + aanhanger. Kwartiertje later telefoon: Niva werd 120° warm. Na vele afkoelstops terug thuis geraakt. radiator + onderste waterdarm waren koud, dus ik dacht onmiddellijk aan een kapotte themostaat. Geen op stock, dus thermostaat eruit. Water erop en even laten warm lopen terwijl ik me klaar maak voor de vergadering. Terug aan de Niva bleek hij terug 120° te hebben. WTF? waterpomp kapot...
Bleek bij demontage gisteren dat ik veel geluk heb gehad. De poelie van de waterpomp is afgebroken. Bij m'n diesel wordt de pomp aangedreven door de distributieriem, en die was nu helemaal los komen te liggen. Eén tandje verspringen en m'n motor is rijp voor de sloop :shock: . Zal straks foto's posten
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: waterpomp

Berichtdoor ladanivabelgium » 21 maart 2011, 11:31

de kapotte pomp met afgebroken poelie

Afbeelding

de nieuwe pomp gemonteerd. Is een beetje een helse job om de boel te demonteren zodat je erbij kan.

Afbeelding

Afbeelding

hier halverwege montage. De (uiteraard nieuwe) distributieriem ligt er op. In dit stadium heb ik even de motor gestart om te kijken of hij überhaupt wel loopt. Bij het juist zetten van de merktekens (motor rondraaien met sleutel op krukaspoelie) viel de kapotte poelie er tussenuit (beklemtoont nog eens hoeveel geluk er met dit akkefietje gemoeid was). Krukas, brandstofpomp en nokkenas moesten dus terug uitgelijnd worden. De krukas kon daarbij 180° fout staan, dus daarom even gestart voordat ik verder afmonteerde. Was gelukkig goed.

Afbeelding

Afbeelding
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: waterpomp

Berichtdoor A26O4 » 18 jun 2011, 11:07

Ik heb gemerkt dat de riem van mijn waterpomp erg spant. Zou ik die beter wat losser zetten om snelle slijtage te vermijden?
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1899
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: waterpomp

Berichtdoor steel » 18 jun 2011, 11:32

Daar moet wel wat spanning opzitten hoor
Steeds rechtdoor

Afbeelding
Avatar gebruiker
steel
moddereter
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 09 apr 2005, 19:43
Woonplaats: lovendegem
Mijn Niva('s): Niva 1600cc '93
Lada 2101 '86

Re: waterpomp

Berichtdoor toney » 18 jun 2011, 12:40

even uit m'n hoofd
wanneer je drukt met 20 kg midden tussen de rollen mag hij 1 a 1,5 cm zakken
hij moet er behoorlijk strak omheen zitten
zet je hem te los dan gaat hij slippen.

de precieze getallen vind je in het handboek
groeten,
Mario
Avatar gebruiker
toney
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 04 aug 2008, 18:28
Woonplaats: Deventer (NL);
Mijn Niva('s): 1600 1984

Re: waterpomp

Berichtdoor A26O4 » 18 jun 2011, 12:43

Dat is inderdaad behoorlijk strak. Bedankt Mario.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1899
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: waterpomp

Berichtdoor toney » 18 jun 2011, 12:45

check voor de zekerheid even het handboek of mijn getallen kloppen
ik heb hier even niet de gelegenheid
groeten,
Mario
Avatar gebruiker
toney
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 04 aug 2008, 18:28
Woonplaats: Deventer (NL);
Mijn Niva('s): 1600 1984


Keer terug naar Diesel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron