Onze reis begon in België, met onze 32 jarige Lada Niva.
Het doel was om via Moskou naar Toljatti te rijden en ondertussen een (klein) deel van Rusland te zien.

Vertrek op 4 juli, via Nederland, en stopten in Duitsland om te slapen.
De volgende dag moesten we ongeveer 200 km rijden naar de veerboot in Travemünde.
Maar de brandstofpomp stopte er mee op 30 km van de haven op de autobahn. Omdat het te gevaarlijk was op op de pechstrook te werken, de pechdienst gebeld om de Niva af te slepen (kostte wel 150 euro) Gelukkig was de depanneur er snel en kon ik de pomp vervangen (nog een geluk dat ik reserve meehad).
Om 21 uur waren we op de boot, en dat voor 28 uur.

We kwamen midden in de nacht op 7 juli in Liepaja (Letland). Dus we begonnen met rijden naar Rusland. Zo'n ledbar geeft toch wel licht. Veel wegwerkzaamheden onderweg (515 km). Maar om 11 uur waren we bij de Russische grens. Het ging vrij vlot , slechts 2 auto's voor ons en 2,5 uur later zouden we in Rusland kunnen rijden. Daar begon onze reis echt !! Nog 160 km tot ons logement. We zagen vooral bomen, bomen, bomen ... de meeste waren berken. En een zeer lange rechte weg.


Onze eerste nacht in Rusland bleven we in Velikiye Luki in kleine huisjes. We waren moe om het dorp te bezoeken, de oorzaak van het gebrek aan slaap de vorige nacht.
Verder naar Moskou, waar we een klein hotel in het centrum van de stad hadden geboekt. Met onze GPS hebben we het heel gemakkelijk gevonden, zelfs in de regen. En Tatiana had ons laten weten dat de weg naar het hotel dat weekend was geblokkeerd, en ze stuurde ons de alternatieve weg, zodat we geen problemen hadden om het te vinden.
In Moskou bleven we 4 dagen: we reden met de Niva naar het Rode Plein en maak een aantal foto's in de regen. Voor onze dochter zijn we naar de grootste winkel van speelgoed (Detskimir - de ene in het centrum van Moskou, 6 verdiepingen). We hebben een tocht gemaakt aan de rivier de Moskou, bezocht het Rode Plein, en het GUM, een winkelcentrum voor de rijken ...
Ook we zijn naar Danilovsky Market, met echt mooie groenten (zoals echt rode tomaten, en niet de roze Belgische) en ander eten. De volgende dag bezochten we het auto museum van Moskou, omdat het een andere regenachtige dag was. Een mooie verzameling Russische auto's ...
En ten slotte ontmoetten we Tatiana en Natalia en hadden we een geweldige Georgische maaltijd @ Khachpury Moscow. Nu is Myriam zeker dat ze Russische kookboeken gaat kopen (voor haar verzameling).








Nu waren we klaar om verder in Rusland te gaan.
Begin met een zeer natte dag met slechte regen de hele dag door, ook bij veel wegenwerk, moesten we onze slaapplaats vinden in Kargashinskiye Vyselki. Op de GPS hebben we het adres niet gevonden, dus hebben we de coördinaten geplaatst. We kwamen aan in het kleine dorp en moesten offroad gaan, wat mogelijk was, de huizen waren in het bos. Na veel modder kwamen we aan bij een rivier ... en de huizen waren aan de andere kant en geen brug ... dus terug door de modder ... en proberen de weg in een lokale winkel te vragen. Ze hebben het voor ons getekend en vertelde ook om voorzichtig te zijn voor degenen die ons op de weg wilden stoppen. Dus we volgden de tekening en plots was er een auto achter ons, zelfs op de kleine wegen ... waar we stopten om ze te laten passeren. Ze stopten ook. Rijden verder, stop opnieuw om naar het teken te kijken, de auto stopte naast ons ... waar de eigenaren van de huisjes die ons aan de andere kant van de rivier hadden gezien, ons naar onze slaapplaats gingen. Daar hebben we echt goed Russisch eten geproefd: Borsjtsj, Russische Salades, Moose, Blinis, Te veel. Ook is het ontbijt uitgebreid.
Na een andere dag rijden op de Russische wegen met mooie kleine dorpjes (je moet de hoofdweg verlaten om ze te zien) we aankwamen in Penza.



Maar de Niva begon opnieuw problemen met de brandstofpomp.
We kwamen aan bij ons hotel, heel mooi, maar de parkeerplaats was waar ook de vrachtwagens waar geparkeerd leek me niet veilig om de auto daar te nacht te laten staan. Dus we hebben ons hotel geannuleerd zonder problemen, en een ander geboekt bij booking.com. Een probleem: we hebben het niet gevonden, en er was niemand die het wist ... maar de auto begon echt te haperen en stilvallen. En er was veel verkeer op de weg. Dus we stopten aan de kant van de weg op een kleine parkeerplaats om de motor te laten afkoelen. En om te beslissen wat te doen. Nadat we de brandstofpomp opnieuw vervangen hadden, reden we verder en wilden we naar een andere slaapplaats zoeken.
Maar na een 20 km begon de nieuw geplaatste benzinepomp veel lawaai te maken en we stopten bij een benzinestation. En het was klaar, valt stil en dat was het.
Daar waren we om 9 uur 's avonds met onze dochter van 6 ... Wat te doen ??? Een bericht naar Tatiana verzenden ... En ja, ze zorgde voor een autovervoerder (Alexander) en boekte ons een heel mooi hotel waar we midden in de nacht aankwamen.
Enkele jongeren uit de buurt hingen wat rond op de parking van het benzinestation en hebben we ze dan maar een Jupiler getrakteerd. Intussen was het al donker en komt een meisje naar me toe en geeft me iets heel vreemds, en door de donker kon ik niet zien wat het was. Aangenomen en bedankt, het bleek dus een stuk gerookt vlees te zijn, als dank voor het bier.


De volgende dag kwam Alexander ons ophalen om met de auto naar Lada service station in Penza. Dat was speciaal open op een zaterdagmiddag om naar de problemen van onze Niva te kijken. Door de plaatsing van de stuurbekrachtiging was er geen plaats voor een gewone pomp. Na 4 uur van denken en proberen hadden ze het voor elkaar gekregen, de Niva reed weer, met mechanische benzinepomp ipv electrische. Kosten: alleen het deel dat ze hadden geplaatst, geen werkuren en we kregen een boek over Lada. Gelukkig hadden we nog wat Belgisch bier bij ons om ze te geven. 'S Avonds hadden we een erg leuke maaltijd terug in het hotel. Dus we hebben Penza zelf niet gezien …






De volgende dag reed we naar Kazan, alweer terug. De weg was het ergste dat we al hadden. Veel stoten en gaten. Maar de meeste wegen in Rusland zijn veel beter dan die in België.
We verbleven 2 dagen in Kazan, en bezochten het centrum, de Kul Sharif Moskee in het Kremlin (veel trappen).
Maar de tweede dag zag onze dochter dat er nat was onder de Niva, naar een tankstation rijden om koelvloeistof te kopen. Maar het bleef druppen. Er stopten 2 mannen in een oude Lada die zagen dat we problemen hadden, met gebaren maakten ze duidelijk dat ze een service station wisten in de buurt, maar eerst eens gingen zien en dat we moesten wachten. Bleek het geen goed service station en moesten we hen volgen door de stad naar een ander service station. Een ietwat vreemde buurt, maar direct begon de mechanieker naar de Niva te kijken, en het was de waterpomp die geblokkeerd was, en ook de thermostaat was niet OK. Dus ze vervangen het en normaal gesproken zou het werken ... maar door de problemen was de radiator wat uitgezet en lekte aan een naad. De volgende dag gingen ze die repareren ... Een van de jongens die ons naar daar leidden kwam even zien hoe het was en heeft ons terug naar ons hotel gereden. kunne we in Europa nog eens een voorbeeld aan nemen.




Dus we moesten onze hotels herboeken, want de dag nadat we pas in de middag zouden kunnen vertrekken. 'S Avonds arriveerden we in Cheboksary, na het rijden 150km. Ook een prachtig hotel, met een zeer goed restaurant.
onderweg een dorpje tegengekomen met de naam Niva. Oud en versleten, net alsof de tijd er had stilgestaan in de Sovjet-Unie.
http://s40.photobucket.com/user/bezebee ... ort=3&o=18




wordt vervolgd....