Niva voor Dakar

Zelf wat geknutseld aan je Niva en wil je het delen met anderen? Dat kan je hier.

Moderator: pietsky

Niva voor Dakar

Berichtdoor Duursma » 02 apr 2007, 12:42

Hallo vrienden,

Ik heb sinds een paar dagen een Niva om de Amsterdam Dakar challenge mee te rijden (voor 500E unsupported van amsterdam naar dakar). Dankzij de welwillendheid van Lada Flevoland heb ik een groen geverfde niva met 90000km, nieuwe keuring en extra terreinbanden tot mijn beschikking voor 500E!

Ik wil in ieder geval een snorkel en dakrek maken en wat lampjes voor de nachtritten monteren. Gaandeweg zal ik wel ontdekken wat ik allemaal moet aanpassen voordat ie geschikt is voor de extreme versie van de challenge.

Heeft iemand wat tips voor mij ter voorbereiding? Bijvoorbeeld hoe de niva over het algemeen bestand is tegen veel zand? (als iemand wat oud spul heeft voor aanpassingen houd ik me aanbevolen ;)

Verder lijkt het me ook leuk om eens een paar weekenden wat off road voor beginners te doen!

Hij staat nu nog bij Lada Flevoland voor de keuring en wat kleine reparaties, maar zodra die klaar is zal ik wat foto's posten!

Floris
Duursma

Berichtdoor Walby » 02 apr 2007, 14:03

http://www.walby.be/Snorkel/Snorkel.html

ik heb ook nog zelf een dakrek met daklichten en een farm jack krik erop gemaakt, hier heb ik opt moment geen fotos van.

Je kan best eens wat gaan rijden met je niva, zodat je zijn keuren wat leert kennen, en eventueel nog aanpassingen te maken.

terrein ervaring ga je wel nodig hebben, maar wat wij hier in ons modder landje doen kan je niet vergelijken met de woestijn.
Het beste wat je in de woestijn kan mee nemen, zijn zandladders. Deze zijn zo een 40cm lang en 20 breed, zo heb je er 4 nodig. (gemaakt van L profiel ijzer 20mm op 20mm 2mm dik)

Als je auto zich ingraaft, kan je met deze dingen vaak de wagen terug op het oppervlake zetten. Maak er wel touwen aan, anders vind je ze niet meer terug omdat ze redelijk diep in het zand geduwd worden.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor mean machine » 02 apr 2007, 20:37

zeker aan te raden

een extra elektrische koelingsventilator op de radiator :!:
mean machine

Berichtdoor Duursma » 12 apr 2007, 11:48

Bedankt voor de tips en de link! ziet er goed uit die snorkel!
Heb nog steeds geen foto, maar komt binnenkort zeker!
Duursma

Keer terug naar Self made