benzine tank ontluchting aanpassen.

Zelf wat geknutseld aan je Niva en wil je het delen met anderen? Dat kan je hier.

Moderator: pietsky

benzine tank ontluchting aanpassen.

Berichtdoor Walby » 22 mei 2007, 13:30

Ja ik heb het toch lang vol gehouden, al dat gekl**t aan de benzine pomp, maar heb dan toch maar eindelijk de aanpassing gemaakt.

De uitleg heeft Jan al op de site staan
http://www.ladanivabelgium.be/Techniek/ ... /index.htm

Deze aanpassing doet echt wonderen! ik had het al veel eerder moeten doen.

Hier zijn dus wat fototjes van het resultaat:

Afbeelding
Mijn kleine buizen snijder waar ik al veel plezier van, gehad heb. Gaat van 4mm tot 16mm, dus ideaal voor dit projectje.

Afbeelding
De dikke buis is 15mm van de brico, de kleine is remlijding van 6mm, kan je niet gemakelijk meer vinden in garages of auto zaken, maar hier is een rem center in de buurt, en die mannen moesten ook nog even zoeken, want koper gebruiken ze niet meer.

Afbeelding
De delen die gesoldeert moeten worden goed proper maken, ik veil alles tot het echt blinkt.

Afbeelding
Het solderen zelf doe ik met een verfschroeier. Dit werkt super!
Eerst alles heet stoken, en dan gebruik ik soldeer vet, of soldeer zuur, dit spul bijt in het oppervlak van het koper, en zorgd voor een betere hechting van het tin. Na het inbijten solderen.

Afbeelding
Dit is het stuk dat je op de tank moet monteren.
Je kan een beetje zien waar ik het vet of zuur gebruikt heb, daar is het koper minder donker.

Afbeelding
En hier zit het op de tank

Voor afmetingen kan je Jan zijn uitleg volgen, ikzelf ben van Jan zijn afmetingen begonnen en heb de afmetingen onderweg wat kleiner genomen.

Om dat ik weer eens geen fotos genomen had tijdens het maken hiervan, en omdat ik nog juist genoeg remlijding over had en omdat het in een wip gemaakt is, heb ik er nog eentje gemaakt.
Wie het wil hebben mag het komen halen, voor de schappelijke prijs van 1 Afbeelding
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor ladanivabelgium » 22 mei 2007, 13:41

hou maar bij voor mij, dan moet ik er geen maken voor m'n diesel. Als jullie denken dat een benzine-Niva moeilijk vol te tanken is, moet je es een diesel proberen :T_THUM~1:
Laatst bijgewerkt door ladanivabelgium op 22 mei 2007, 17:13, in totaal 1 keer bewerkt.
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Walby » 22 mei 2007, 15:02

zal het mee nemen als ik de 1700 kom halen.
Walby
moddereter

Berichtdoor Ief » 22 mei 2007, 17:30

Hoeveel kan je dan nu tanken (en hoeveel kon je vroeger tanken)?

Ief
Ief
Lid 2015

Mijn Niva('s): 19D bj: 1996
19TD bj: 2003

Berichtdoor mannie » 22 mei 2007, 20:24

zeer proper gemaakt moet ik zeggen. chapeau!
mannie

Berichtdoor Walby » 22 mei 2007, 20:26

dan moet ik hem eens helemaal leeg rijden, maar dat wil ook zeggen de laadste rotsooi uit de tank halen, en daar heb ik nie veel goesting in, ik probeel nooit volledig leeg te rijden :P

Maar als de pomp nu af clicked, krijg je er echt niets meer bij, en benzine geurtjes zijn ook weg.

Vroeger moest ik wat aan de niva schudden en beetje bij beetje het laadste erin tanken, om hem voledig vol te krijgen.
Walby
moddereter

Berichtdoor Walby » 22 mei 2007, 20:28

mannie schreef:zeer proper gemaakt moet ik zeggen. chapeau!

Ik had ook een goede hand leiding van de Jan hé.

Ik vroeg me eigenlijk af wat dat potje van de ontluchting doet, en hoe dat er van binnen uitziet, is da gewoon een leeg potje met 3 aansluitingen aan?

Iemand hier enig idee van?
Walby
moddereter

Ontluchting

Berichtdoor Duursma » 09 jun 2007, 19:45

Ik heb een tijdje gedacht dat de niva misschien een 25liter tankje had, sinds er nooit veel meer dan 20liter getankt kon worden terwijl het lampje al een tijdje brand. Donderdag 40 liter getankt beetje bij beetje. Toevallig zag ik vanochtend dit topic en ik heb de aanpassing direct gemaakt. Bedankt voor de goeie aanwijzingen in de handleiding. De benzinelucht in de auto is ook beter uit te houden nu, en de buurvrouw kan niet meer over benzine stank klagen:)
Een gedachte achteraf: er zitten 2 ontluchtings gaatjes naar buiten, waarschijnlijk omdat er per nippeltje in de tank 1 leiding loopt. Met dit systeem zou je dan toch kunnen volstaan met 1 ontluchting naar buiten omdat de twee ontluchtingen vanuit de tank bij elkaar komen?
Duursma

Re: Ontluchting

Berichtdoor Walby » 09 jun 2007, 21:56

Duursma schreef:Een gedachte achteraf: er zitten 2 ontluchtings gaatjes naar buiten, waarschijnlijk omdat er per nippeltje in de tank 1 leiding loopt. Met dit systeem zou je dan toch kunnen volstaan met 1 ontluchting naar buiten omdat de twee ontluchtingen vanuit de tank bij elkaar komen?

Ik weet niet of het bij jouw anders is, maar ik heb bij mijn 1600 maar 1 klein darmpje dat van dat potje in de flank, naar buiten gaat (komt naar buiten boven de benzine dop). En dan natuurlijk de dikke ontluchtings darm.
Walby
moddereter

Berichtdoor Duursma » 19 jun 2007, 12:23

boven de benzine dop komen bij mij 2 darmpjes naar buiten.
Duursma

Berichtdoor Walby » 19 jun 2007, 19:23

Duursma schreef:boven de benzine dop komen bij mij 2 darmpjes naar buiten.

Ah bij mij maar eentje.

Er gingen 2 darmpjes van de benzine tank (1 links van de tank en 1 rechts van de tank) naar een cilindervormig potje in de flank boven de wiel kas. En dan van dat potje ging er 1 darmpje naar buiten (boven de benzine dop) Dat potje heeft bij mij maar 3 aansluitingen

Hoe zat dat dan bij jouw?
Gingen er dan 2 darmpjes van het potje naar buiten? En hoeveel darmpjes kan je op jouw potje aansluiten?

En wat voor niva heb je?
1600?
1700 mono?
1700 multi?
Walby
moddereter

Berichtdoor Duursma » 20 jun 2007, 12:49

Vanaf de twee nippeltjes van de benzinetank gingen de slangetjes direct (minstens 3 meter slang langs de tank....!!) naar buiten boven de tankdop.
Volgens mij is dit wel origineel aangezien de slangetjes aan het uiteinde een tuitje met ringetje hebben dat zichzelf vastzet in het gaatje.
Nu heb ik om het nieuwe slangetje een tyrip om te voorkomen dat de slang naar binnen schiet.
Ik heb een 1600 motor
Duursma

Re: benzine tank ontluchting aanpassen.

Berichtdoor hades » 23 okt 2009, 13:38

ik heb dus erg veel last van de bezine ontluchting, als ik een bocht naar links neem loopt het zelfs zo uit de tank en tast de lak laag aan, ik heb nul verstand van techniek.. nu is mijn vraag wie wil me helpen met het aanpassen van de ontluchting, materiaal en uren betaal ik gewoon voor

@ walby, las ergens dat je nog een setje had liggen in 2007, heb je die nog?
Winner lifetime award most annoying avatar
hades
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Berichtdoor Walby » 23 okt 2009, 15:43

hades schreef:@ walby, las ergens dat je nog een setje had liggen in 2007, heb je die nog?
Natuurlijk heb ik die nog liggen :wink:

Maar ik zou niet meer weten waar :?
En met mijn orde en netheid zal ik er eerst een week achter moeten zoeken. :evil:
Walby
moddereter

Berichtdoor satri » 23 okt 2009, 21:05

jongens ik zit zelf in het installatievak loodgieter,zal kijken als ik mits ik aan de 6mm koper kan komen zal ik er wel enkele maken
,doe mijn best.
Groet Satri.....
satri

Mijn Niva('s): helaas geen meer

Volgende

Keer terug naar Self made