Verhoging achteraan en vooraan

Zelf wat geknutseld aan je Niva en wil je het delen met anderen? Dat kan je hier.

Moderator: pietsky

Verhoging achteraan en vooraan

Berichtdoor Blockx lieven » 17 sep 2006, 06:18

In een vorig leven toen ik nog zelf een Niva had :oops: (beste tijd van mijn leven :lol: ) had ik die ook verhoogd.
Nu heb ik gisteren een telefoontje gekregen van de gelukkige nieuwe eigenaar van die van mij, met de vraag hoe ik die verhoging heb klaargespeeld 8) .
Ik heb gebruik gemaakt van : Achterste veren en dito rubbers van een Mercedes-Benz model "115/8" gebouwd vanaf 1968 tot ongeveer 1978 het model erna nl "123" heeft dezelfde verenmaat ,let wel het gaat ondertussen om een oldtimer en die staan niet meer bij de slopers.
Het betreft een achterste veer die verkrijgbaar is in twee sterkte's, en rubberringen die verkrijgbaar zijn in drie dikte's.
Zelfs de lichte veer dient om de Niva vooraan te verhogen en de dikste rubbers hiervan om een Niva achteraan te verhogen.
prijzen en stuknummers kan ik hier nu niet direct geven maar indien ik nog eens bij een Mercedes-Benz garage kom zal ik er nog eens naar informeren en ze hier op de site zetten.
Van de voorste lichte veer hoef je wel één winding af te slijpen want ze zijn eigenlijk toch te lang en ik kreeg ze er niet onder zonder gevaar voor lijf en leden, je kan altijd proberen met een halve winding en daarna meer indien je twijfelt of een zware winch gemonteerd hebt.
Er moet wel nog enige vrije veeruitslag overblijven voor en achter voor de baanvastheid anders maak je gegarandeerd ongelukken.
de bovenste fuseepennen vooraan moet je ook nog verhogen en ik heb ze verhoogd door een buis van 4 cm met een binnendiameter van plus minus 4 cm (meet zelf even na alvorens een buis te zoeken ze moet rond je kogelgewricht rond kunnen) te voorzien van drie andere zijdelings aangelaste buisjes van 4 cm en aldus had ik ook een verhoogstuk.
De uitlijning van zo een verhoogde Niva vergt toch wat know how en dient met de meeste zorg te geschiedeik werkte al 20 jaar in de carrosserie wereld en had wel al wat uitlijningen achter de rug en heb dit zelf klaargespeeld met een waterpas en een plooimeteren koste me toch gauw 2 dagen :? om een compromis te vinden tussen negatieve cambers en casters want zelfs een bandencentrale zal een compromis moeten vinden om hem terug recht te laten lopen :shock: . doe dit alles minstens 6 maand voor je naar de TC gaat en bij mij hebben ze dat gedurende 4 controle's nooit gezien of opgemerkt.

Groetje's

Blokske

hou het veilig en probeer dit eerst nuchter :wink:
Blockx lieven

Berichtdoor stefaan » 21 dec 2006, 21:24

Weet iemand of de veren van een "123" ook verschillende sterktes hebben?
ik vindt dit wel een interesante manier om een niva te verhogen.
en ik kan mischien aan een set van een "123" geraken

bedankt
stefaan
Event team

Mijn Niva('s): 1600

Berichtdoor defern » 13 okt 2007, 14:46

zij hier foto's van?
defern

Keer terug naar Self made