Thermostatische kachelkraan

Zelf wat geknutseld aan je Niva en wil je het delen met anderen? Dat kan je hier.

Moderator: pietsky

Thermostatische kachelkraan

Berichtdoor Marco » 06 dec 2009, 17:07

Omdat de orginele kachelkraan weigert geheel af te sluiten, zitten we altijd te smelten in de auto, die kachel blijft warmte geven.
Oplossing: thermostatische kachelkraan(met externe voeler) gemonteerd in de kachelslang bij de motor. Dit soort kachelkranen regelen normaal een radiator voor de centrale verwarming. De externe voeler (2 meter lang) kun je via een van de bestaande doorvoerrubbers de auto in halen en onder het dashboard monteren.
Resultaat: je zet de thermostaatkraan onder de motorkap op stand 3 en de verwarming wordt afgeregeld op 20 graden. IDEAAL!! Je kunt met de orginele kachelbediening wel nog instellen hoe heet de verwarmingslucht is (lees: hoeveel water er door de kachel stroomt).
Kosten: ongeveer euro 45,- en 2 uurtjes creatief met kachelslang.
Als íe nooit stuk gaat gebruik je 'm niet!
Marco

Mijn Niva('s): 1.7I uit 2003

Re: Thermostatische kachelkraan

Berichtdoor Skelter » 06 dec 2009, 18:20

:blij: goed bezig

Ik had dat toevallig een paar weken terug bedacht, maar dan een thermostatische knop ipv het originele kraantje, in de wagen dus. Hoe ziet zo'n externe voeler er uit? (google vindt 'm niet)
Skelter

Berichtdoor satri » 06 dec 2009, 22:58

Laat het eens zien met een foto erbij
Groet Satri.....
satri

Mijn Niva('s): helaas geen meer

Berichtdoor niva-man » 13 dec 2009, 21:30

Wel opletten met het originele kraantje, want dit systeem regelt prima de temperatuur binnen maar houd het lekken niet tegen als het kraantje stuk gaat
Wat je niet hebt kan niet stuk
niva-man
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1991

Berichtdoor Marco » 14 dec 2009, 18:57

Even een update-tje: foto komt eraan.

Na een tijdje rondgereden te hebben met deze thermostatische kachelkraan, ben ik er best tevreden over. Het enige minpuntje is dat de thermostaat wat traag is. Dat betekend dat íe langer verwarmt dan dat echt nodig is en ook een beetje aan de late kant weer inschakelt.
Ik ga nog een beetje experimenteren met de plaats van de externe voeler. Waarschijnlijk ook 'ns zonder het plastic huisje wat er omheen hoort (in de hoop dat de voeler makkelijker de omgevingstemperatuur volgt).

Niva-Man heeft gelijk, zoals ik 'm heb aangesloten is het geen oplossing voor een lekkende kachelkraan. Als je 'm daarvoor wilt gebruiken zal je 'm echt in plaats van die kraan moeten plaatsen.
Als íe nooit stuk gaat gebruik je 'm niet!
Marco

Mijn Niva('s): 1.7I uit 2003

Berichtdoor satri » 14 dec 2009, 21:07

Je hebt kans (nl ben een verwarmings monteur) dat als je de voeler onder het dashboard plaatst dat als daar de warmte blijft hangen de voeler er niet op reageert zodat dan de thermostaat kop dan niet verder open gaat misschien als je de voeler gewoon op de bodem v/d auto,of achter de raam legt dat ie dan meer in een "open" ruimte ligt dat ie dan beter werkt,probeer het eens suc6.
Groet Satri.....
satri

Mijn Niva('s): helaas geen meer

Keer terug naar Self made