teflon ringen om Niva te verhogen

Zelf wat geknutseld aan je Niva en wil je het delen met anderen? Dat kan je hier.

Moderator: pietsky

Berichtdoor Edwin » 12 nov 2003, 09:14

@nico
heeft dat staal dan de dikte v/d veer want hier moet hij toch op rusten :?:
zoals je ziet in de teflon blok op de foto
niet te vergeten , je bent uniek ,net zoals iedereen
Edwin

Berichtdoor nivadriver » 12 nov 2003, 16:24

Edwin schreef:de mensen op de autokeuring krijgen krampjes en spontane buikloop als ze dit zien. :? Niet dat ik dat hun niet gun, :twisted: de hufters maar ben beu om daar als vaste klant in de herkeurings-rij gespot te worden. :evil:

"HUFTERS" :shock:

Als ze op de keuring niets zeggen van je geknutsel aan je triangels dan worden we bestempelt als zijnde "lomperikken die niks van auto's kennen" maar als we wel iets zeggen van dat geknutsel dan zijn we "hufters"

Zorg gewoon dat je werk er een beetje professioneel en origineel uitziet en er zal geen mens iets van zeggen op de keuring :wink:

PS: ik geef toe dat er veel hufters op de keuring rondlopen maar ik ben echt geen hufter hoor!!! hahahahahahahahaha
nivadriver

Berichtdoor Edwin » 12 nov 2003, 18:25

weet ik :D
en in't vervolg ga ik in maasmechelen naar de t.c
naar het schijnt zitten daar sympathisanten van de niva :wink:
Nu in rotselaar geraakt mijn niva ook door de t.c zelfs met lichten geregeld om vliegtuigen naar beneden te loodsen, een c.o waar hitler een orgasme zou van gekregen heben en als kers op de taart de verhogings blokjes ertussen. met een maagdelijke blanco keurkaart zelf geen opmerking voor een olielek of koelvloeistof lek wat voor een niva een bijna onmogelijke doelstelling is.Ben ik wel even vergeten te melden dat toen een bevriend garagist is geweest en dat die keuring mij 6000 bfr
in die tijd heeft gekost. wonder o wonder
Maar als ik met mijne gevulde assenbak ga :wink:
Njet ,noppes, nogabollen :cry:
Geef hier nu eens een zinnige uitleg aan :?:
toestand van de wagen was dezelfde, assenbak waarschijnlijk ook,maar geen gekende garagist (ps ik heb nu wel nen domme kop ook) :roll:
niet te vergeten , je bent uniek ,net zoals iedereen
Edwin

Berichtdoor pieter_huyskens » 16 nov 2003, 12:04

ladanivabelgium schreef:binnendiameter: 90 mm
buitendiameter: 120 mm
hoogte: 40-45 mm

Bij techniek en accesoiren staat:

- 4 metalen of teflon ringen van 40-45 mm dik met dezelfde buiten- en binnendiameter als de veren (opgelet: voor- en achteraan is er een verschil!) Zorg ervoor dat er een uitsparing in gedraaid wordt om de veren op hun plaats te houden. 40-45 mm is het maximum zonder je panhardstang en/of je aandrijfas te moeten aanpassen.

---> 90-120, is dat dan voor vanvoor of voor vanachter
---> Wat zijn de andere maten?
---> Wat moet ik me voorstellen bij die uitsparingen?

Waar vind ik:

- Een set afstandsringen om tussen de ophangingsgewrichten te steken. Deze zijn nodig omdat anders de voorwielen niet meer uit te lijnen zijn.

sorry als ik moeilijk doe hoor, maar dit staat echt wel hoog op mijn verlanglijstje van verbouwingen om mijn niva cooler te maken...
De sidebars heb ik gisteren gelast, nu nog schilderen, en ik hoop dat de kerstman mij m'n daklampen brengt, zodat ik aan een dakrek kan beginnen.
pieter_huyskens

Berichtdoor ladanivabelgium » 16 nov 2003, 14:28

de verhoging vooraan kan je best anders maken ivm de keuring. Ik ben nog even aan het uittesten met spiralen van een Suzuki Vitara en dat lijkt goed te komen zondere drastische aanpassingen. Een tekening van de afstandsringen heb ik op mijn pc staan in autocad- en DXF-formaat. Weet me ff te zeggen of je daar wat aan hebt, anders converteer ik ze wel naar jpg. Deze kan je laten branden als je iemand kent die op een bedrijf werkt waar ze een laserbrander hebben. Ik heb ze zelf al een tijdje terug in bestelling, maar nog niet ontvangen.
een uitsparing draaien in de bussen is niet nodig voor achteraan. De maten 90-120 is voor achteraan.
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor ladanivabelgium » 16 nov 2003, 14:36

de tekening staat ondertussen on-line. Een link kan je vinden in de verhogings-workshop. Let op: omdat het een autocad-formaat is zullen de meesten hem niet kunnen inlezen
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor pieter_huyskens » 16 nov 2003, 17:44

bedankt voor de uitleg, ben nog effe opzoek naar autocad en dan heb ik de tekeningen ook.
Maar vrees dus dat ik nog wel effe zal moeten wachten, want ik wil natuurlijk wel door de tc geraken. Doen die mannen zo moeilijk over een stel ringen... Als ge uwen auto terug laat uitlijnen is er in mijn ogen toch geen probleem...
pieter_huyskens

Berichtdoor ladanivabelgium » 16 nov 2003, 18:28

een jpg-tekeningetje vind je op http://www.ladanivabelgium.be/Techniek/ ... /dumpy.jpg
Dit zou door iedereen in te lezen moeten zijn
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

verhogen

Berichtdoor patje » 16 nov 2003, 19:46

hallo ik heb vroeger eens die plaatjes laten gietten in een gieterij ze moeten alleen maar geboord worden
hat kan zijn dat ik er nog wel kan bestellen
zelf heb ik mijn niva achter verhoogd met hulp veren maar ben daar nog maar mee aan het experimenteren ik zal jan een foto door sturen van de plaatjes
en ik ga ook vragen of ze me de verhogings ringen kunnen gieten
moet er dan wel een mal voor maken :)
patje

Berichtdoor Nico Baeckelmans » 19 nov 2003, 07:42

Die ringen worden uit een staaf gedraaid en en daarna gezaagd. Ik heb al gekeken op het werk. Ze Hebben daar meters staaf liggen van 120 mm dik en dikker ook. Als het beter is dat de ring iets breder is pak ik een staaf van 125 of 130 mm.

Morgenavond spreek ik mijn andere connecties aan wat betreft de prijs van het draaien en hoop tegen maandag 24/11/03 een antwoord te hebben.

Groetjes,
Nico.

Edwin schreef:@nico
heeft dat staal dan de dikte v/d veer want hier moet hij toch op rusten :?:
zoals je ziet in de teflon blok op de foto
Nico Baeckelmans

Berichtdoor ladanivabelgium » 19 nov 2003, 07:47

125 of 130 mm gaat niet passen. Zoals je kan zien op de foto heb je niet echt veel ruimte. Vooral dan aan de wielzijde waar nog een klein 'lipje' zit waar de ring van 120 mm juist invalt

Afbeelding
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

ringetje

Berichtdoor guppy » 13 dec 2003, 14:46

op de tekening van da afstandsringetje staat dat het 15 mm dik is.op de foto bij techniek en accessoires staan er 3 stuks afgebeeld op de fusee.wat moet ik daar uit maken?is er 1 nodig van 15 mm of 3 per kant?
guppy

Berichtdoor ladanivabelgium » 13 dec 2003, 16:46

op de foto staan er inderdaad te veel op. het was de eerste verhoging die ik deed en ik wist toen nog niet hoe dik de plaatjes moesten zijn. De fot is dus in feite niet juist, maar de info wel. Er hoort (met een verhoging van 40 mm) 15 mm tussen de fuseepen te zitten
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Niva-sport » 19 feb 2006, 15:26

Kun je die tekeningetjes nog eens online zetten, maar nu (als het kan) in Autocad 12 format. De huidige kan ik niet lezen.......
Ik heb een tennisbal op mijn trekhaak
Niva-sport
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2006, servostuur en arko

Vorige

Keer terug naar Self made