electronische ontsteking van 17000I op een 1600carb.

Ontsteking, starter, laadcircuit, kabelbomen, aansluitingen enz..

Moderator: pietsky

electronische ontsteking van 17000I op een 1600carb.

Berichtdoor BartVoermans » 16 jun 2014, 13:09

Past de onstekingsunit van een 1700i op een oude 1600?

Ik heb vorig jaar een electronische gekocht bij onze vriend in het oosten, maar die heeft een beetje de geest gegeven en de NoordkaapNiva laten staan op de snelweg vanmorgen zonder vonken. Ik ga straks even kijken of een andere bobine helpt en anders gaande contactpunten er weer op

Misschien is het een idee om de ontsteking van de 1700i erop te zetten ivm met verkrijgbaarheid van onderdelen. iemand ervaring?

greets,
Bart V.
Leven is het meervoud van lef..
Avatar gebruiker
BartVoermans
Lid 2015
 
Berichten: 534
Geregistreerd: 07 feb 2012, 14:17
Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Re: electronische ontsteking van 17000I op een 1600carb.

Berichtdoor ladanivabelgium » 16 jun 2014, 13:22

gaat niet 1 op 1 lukken, die wordt gestuurd door de ecu. Ik heb ooit eens ergens gezien dat iemand het klaar gespeeld had, ik zal vanavond eens zoeken
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, Belgiƫ
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: electronische ontsteking van 17000I op een 1600carb.

Berichtdoor Walby » 16 jun 2014, 18:30

Je gaat de krukas poelie en distributie deksel met sensor moeten steken van een 1700 samen met de bobijnen (eventueel nog de temp sensor).

Het uitlezen en aansturen daarvan kan je in een micro controller programmeren.
Maar dan heb je wel de hele mapping nodig van het ontstekingsgedeelte van de ECU.
Hoeveel voorontsteking bij welk toerental en temperatuur etc.

Verder eens een kapotte ECU open gooien om te kijken wat voor mosfets ze gebruiken voor het aansturen van de bobijnen.
(of gewoon overkill mosfets gebruiken)
En om te kijken wat voor elektronica tussen de krukas sensor en controller zit.
(of uitlezen met oscilloscoop)

Is een project wat zeker een hoop tijd en gepruts vraagt om werkend te krijgen, maar daarna is het copy paste.

Op gebied van de microcontroller programmeren is het gewoon een hoop jongleren met tijds registers, niet echt moeilijk, maar wel wat kloten.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: electronische ontsteking van 17000I op een 1600carb.

Berichtdoor BartVoermans » 17 jun 2014, 14:27

Niva doet het inmiddels weer. De bobine heeft de geest gegeven, Ik heb een oude gemonteerd uit mijn Ford Sierra en hij loopt weer als een dolle. Opeens geen rook meer, loopt serieus 10km/h harder en start als de beste. Me is weer helemaal happy.

Frisse bobine, Onsteking ook maar weer gelijk fris gemaakt met nieuwe verdeler kap, nieuwe bougies, afgelopen zondag de DGV 32/36 Weber gereviseerd, Snorkel erop, achteras lekage gefixed, stickers van Pinkpop en de Baja300 geplakt, volgende week nog even een APK en dan gaat ie mee naar Polen voor 6 maanden.
Leven is het meervoud van lef..
Avatar gebruiker
BartVoermans
Lid 2015
 
Berichten: 534
Geregistreerd: 07 feb 2012, 14:17
Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint


Keer terug naar Electriciteit & ontsteking

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron