JensCarolien schreef:3 vraagjes over onze 2105
Ge weet toch dat ge maar 3 niet niva gerelateerde vragen moogt stellen per jaar.
Ge kunt er beter nog eentje sparen tot het jaar om is.
JensCarolien schreef:Het lampje van de batterij brandt niet bij contact aan
Waarschijnlijk is het lampje of de relais kapot. Onwaarschijnlijk is er een kabelbreuk of slecht contact in stekker achter het dash.
Nog een optie: Relias verkeerd aangesloten.
Je kan proberen het lampje van aan de relais aan te sturen. Als je het relais gevonden hebt (bij een niva zit die op het rechter binnenspadbord en er gaat een zwarte 2 oranje en een gele draad naartoe. Je koppelt de zwarte draad los van het relais en verbind deze met de + van de batterij. Het lampje in het dash moet nu branden. Als dat niet zo is, ga je de stekker achter het teller paneel moeten na kijken en het lampje controleren. Als bijde in orde zijn en er nog niets gebeurd, kan je ook nog de massa controleren (als het lampje van "te lage remvloeistof wel werkt is deze in orde).
Is deze ook in orde heb je een kabel breuk tussen relais en lampje.
Werkt het lampje dan wel, probeer aan de relais de zwarte draad te verbinen met een van de oranje. Als het lampje nu wel werkt is de relais verkeerd aangesloten. Werkt het lampje niet is er een kabelbreuk bij de oranje draad, of slecht contact achter de zekering houders. (oranje draad is permanent 12V gezekert door zekering 9
EN 10 van de lange zekering houder.
Voor je verder kan zoeken moet dit in orde zijn. (dus lampje moet branden als je zwart met oranje verbind aan de relais. stand van sleutel contact maakt niet uit).
JensCarolien schreef:Onze oplaadspanning bedraagt ook maar 11,7volt.
Zijn de batterijen van je volt meter nog goed? (niet de eerste keer dat iemand naar een fictief batterij probleem heeft gezocht hier door.)
Alternator: koolborstels, diode plaat, slecht contact in stekker.
Elders: spannings regelaar, verkeerd aangesloten laad lamp relais. Dus zorg eerst dat het laad lampje werkt voor je dit probleem aanpakt.
JensCarolien schreef:Hoewel we nog niet veel problemen hebben gehad met starten.
Heb je er al langere afstanden mee gereden, eventueel met lichten aan? Een carbu motortje kan lang draaien zonder laadspanning, bij een injectie trekt de ECU en sensor prul de batterij veel rapper leeg.
JensCarolien schreef:Er is en zekering die elke keer springt telkens we de auto in achteruit zetten bij draaiende motor. Als gewoon het contact aanstaat, dus bij niet-draaiende motor, springt deze niet
Detail, Is een 8A zekering en de achteruitrijlichten, achteruitverwarming en verwarmingsblazer is hier op aangesloten.
Bij mijn 1600 schema zit deze op de zelfde zekering als het laad lampje.
Misschien best dat je mij even de schema's doorstuurd van de 2105, lijken mij toch anders te zijn.
Nog een vraagje: er zit toch een alternator in met externe spannings regelaar?