Stalen voor diff (nog eentje)

Zelf wat geknutseld aan je Niva en wil je het delen met anderen? Dat kan je hier.

Moderator: pietsky

Stalen voor diff (nog eentje)

Berichtdoor Walby » 27 apr 2014, 14:58

Waarom een voor diff uit staal maken?
Om dat bij de extreme offroaders onder ons het alu diff niet sterk genoeg is:

Eentje van mij, diff huis was nog heel, maar driehoekje en lager in frut gebarsten:
Afbeelding

Afbeelding

Diff van Jan:
Afbeelding

Afbeelding

Foto van Stefaan zijn diff is ook op komst.

De stukken om een slijp mal te maken voor een standaard niva achter as exact op maat te slijpen:
Afbeelding

De mal: aan 1 kant haaks gelast, andere kant is gebout met driehoekjes (ook voor ervoor te zorgen dat hij haaks staat).
Afbeelding

De mal op het diffhuis vast gebout:
Afbeelding
Afbeelding

Alles netjes langs de mal afgeslepen:
Afbeelding

Achter as op maat:
Afbeelding

Flenzen zijn uit 20mm plaat gefreesd, geboord, getapt en gedraaid.
Afbeelding

Voor hij in de draaibank gespannen werd:
Afbeelding

En klaar:
Afbeelding

Hier worden de "banaan" (6mm plaat) die naar de stabi gaat, en het stuk (10mm plaat) waar de rubber in komt voor op de voor brug op de flens gelast:
Alles netjes in een mal om de juiste hoeken te hebben en netjes aan gespannen tegen het krom trekken.
Ook maar meteen een alu afdekplaatje gemaakt zodat er geen las spetters in de lager kamer komen
Afbeelding

Het voetje dat tegen de stabi baar komt:
Is plaat van 6mm dus ik heb de plooi lijn moeten inslijpen voor ik er beweging in kreeg.
Daarna de vouw dicht gelast.
Afbeelding

Voet op de "banaan" en ook de ophangingsrubber erin geperst:
Afbeelding

Zo een linker, en een rechter samen met het diff huis gaan opnieuw in een andere mal:
Afbeelding

Wat zit er nog in de mal?
Aangepast "diff" (zitten ringen in ipv diff) staaf en lagers die er voor zorgen dat de lager kamers in de flenzen haaks en concentrisch zijn met het echte diff.
Afbeelding

Alles ingespannen klaar om af te lassen.
Afbeelding

Naakt!
Afbeelding

VERF!
Afbeelding
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: Stalen voor diff (nog eentje)

Berichtdoor Walby » 27 apr 2014, 14:59

De post hierboven gaat om het plezante & gemakkelijke werk.
Alle individuele stukken zijn af en liggen allemaal netjes klaar. (vooral die flenzen exact op maat draaien zijn ontzettend veel uren in gekropen)
Mallen staan ook klaar.
En dan ist gewoon gelijk een Afbeelding doos in elkaar steken. 8)

Maar hoe kom ik aan de mallen?
Welke afmetingen en hoeken?

Dat is het initieel ook plezante maar moeilijke werk dat snel pokke irritant en lastig word.
Zo een diff 8 keep op een avond onder een niva monteren, meten, er onderuit, aanpassen, terug monteren etc. etc. ben je rap beu.

Hier zijn wat foto's van het meet & puzzel werk, en het maken van de mallen:

Hier zit een eerste versie van het diff zonder de banaan naar de stabi en zonder de beugel voor de brug onder de niva.
Het doel hier is om er achter te komen waar die banaan en beugel precies moeten komen.
Achteraan zit het diff op de aandrijf as, op de zelfde hoogte als het originele alu diff. (ook hiervoor heb ik een hulp blokje gemaakt dat tussen aandrijfas en stabi zit als voelermaat)
Vooraan heb ik het origineel steuntje van de rechter zijde verkracht om als hulpmiddel te gebruiken.
Afbeelding
Bij deze opstelling bleek al snel dat mijn eerste ontwerp voor de voorste beugel niet werkte omdat het carter dik in de weg zat. (heb ik wat op gevloekt om te laten passen)

Het maken van de laatste mal:
Hiervoor heb ik een verstek slijpschijf van een kameraad geleend om de profielbuis haaks af te slijpen. (Jan das da groen ding da gij toen verkocht had. Ik had het beter zelf gehouden)
En een dik marmer werkblad gepikt van pa om alles vlak op te spannen.
Afbeelding

Ik heb ook een mal gemaakt waarmee ik de beugels in de juiste positie op de voorbrug mee kan lassen.
Afbeelding

Hier is de mal om de bovenste mal te maken
Afbeelding
Na het uitmeten om te zorgen dat alles netjes op zijn plaats staat en in center heb ik de 2 buitenste beugels gepuntlast.
En kon ik beginnen met de mal te maken.

Alles netjes concentrisch:
Afbeelding

Steuntje er tussen:
Afbeelding
De busjes zijn als laatste alleen maar gepuntlast. Nadat al de rest volledig heeft kunnen afkoelen. Dit tegen het vervormen van de mal.

Het diffhuis op zijn plaats (helaas niet onder het juiste wrak) en vast:
Afbeelding

En de alu driehoekjes worden ook vervangen door stalen schijven:
Afbeelding
Walby
moddereter

Berichtdoor Ram » 27 apr 2014, 19:40

very nice! Je doet er me bijna spijt van krijgen dat ik er al 1 gekocht heb! Al enig idee wanneer je de ringen ipv de alu driehoekjes beschikbaar hebt?En eventueel richtprijs?
Ram
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor Walby » 27 apr 2014, 20:07

Deze week hoop ik een richt prijs te hebben.
Walby
moddereter

Berichtdoor Ram » 17 mei 2014, 21:28

Walby heb je je stalen diff al gemonteerd? Op niva met motor in? K heb vandaag t mijne geïnstalleerd en blijkt dat de voorste steuntjes die bij mij wijder staan dan de flenzen, niet alleen wijder staan voor stabiliteit, maar blijkbaar ook omdat de oliepan anders in de weg zit voor t linkse steuntje (van bumperkant gezien) . Ik kan verkeerd zijn he, maar als ik op de foto jouw steun zie lijkt mij der heel weinig kans dat die naast de oliepan terecht komt. T jouwe lijkt me overigens veel correcter gebouwd dan t mijne, t ding paste langs geen kanten. Bleek dat de flens met de twee steunen aan 1 kant in de verkeerde hoek aan de behuizing gelast was. K heb de ene steun vanachter er moeten afslijpen, bijna 1,5cm ingekort en er opnieuw aan gelast in de juiste hoek om het horizontaal te krijgen, de voorste steuntjes heb ik ook moeten bijwerken, de ronding ervan was te klein om op de crossmember te passen.(krijg je die van u er eigenlijk wel op gelast met motor erin?)
Ram
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor Walby » 18 mei 2014, 13:59

Ram schreef:Walby heb je je stalen diff al gemonteerd? Op niva met motor in? omdat de oliepan anders in de weg zit.

Het ding is halvelings onder een niva geboren. Dus de oliepan is geen probleem. Was wel het grootste puzzel en aanpassings werk.
Hij heeft onder een niva met blok erin gezeten, maar zonder dat de steuntjes op de crossmember gelast weren.
Daarna alles opgemeten en de steuntjes op een crossmember gelast waar geen blok boven hing.

Ram schreef:Ik kan verkeerd zijn he, maar als ik op de foto jouw steun zie lijkt mij der heel weinig kans dat die naast de oliepan terecht komt.

Je zit dus verkeerd. :wink:

Ik ben samen met Buster ook aan het kijken of het onder een diesel oliepan past.

Ram schreef:(krijg je die van u er eigenlijk wel op gelast met motor erin?)

Geen idee, ik heb het bekeken, en besloten om het nog eens niet te proberen.
Ik heb een mal die je op een originele crossmember kan vast zetten, en zo de steuntjes op exact de juiste plaats kan vast lassen.
Maar om die mal te gebruiken moet je de driehoeken van de ophanging demonteren.

Nu moet ik wachten tot ik de volledige carrosserie in orde heb gezet voor het ding er terug onder gemonteerd word.
Maar dat gaat nog een lange tijd duren.
Walby
moddereter

Berichtdoor Buster » 22 mei 2014, 12:06

Ik kan bij deze bevestigen dat het diff past onder een dieselcarter.
Meer nog ik denk zelfs dat er iets meer plaats is dan met het originele diff.
Niva under construction
Buster
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Berichtdoor INZELL » 22 mei 2014, 17:39

Buster schreef:Ik kan bij deze bevestigen dat het diff past onder een dieselcarter.
Meer nog ik denk zelfs dat er iets meer plaats is dan met het originele diff.

dan ben ik redelijk geïnteresseerd! is er al een richtprijs of een zelfbouw kit ? :mrgreen:
INZELL
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.9Diesel

Berichtdoor Walby » 22 mei 2014, 20:54

INZELL schreef:is er al een richtprijs of een zelfbouw kit ? :mrgreen:

Heb een richtprijs, maar ben op zoek naar een leverancier van de stukken die prijsvriendelijker is.
Gelijk het er nu uitziet zal het rond de 600€ kosten. Niet gestraald of gelakt. :evil:

Ik weet niet of er dan nog veel interesse is.

Het probleem zit in de kostprijs van die flenzen, ik heb deze op de avond cursus gemaakt, en hebben mij alleen materiaal gekost.
Avond cursus loopt binnen kort af, en dan moet ik de flenzen laten maken, en die prijs valt dik tegen.
De prijs voor het laser werk valt mee, maar is ook niet gratis. Dan lopen de kosten al rap op.

Ik zoek dus iemand die de flenzen aan een schappelijke prijs kan maken (liefst CNC).
Prijs is ook set per set, ik ga niet investeren in 10 sets om zo de kosten te drukken, en dan met 8 sets blijven zitten.

[Edit: Walby] prijs komt op 450€, heb er een aantal liggen
Zie topic in aangeboden:
viewtopic.php?f=5&t=6514
Walby
moddereter

Berichtdoor Denis » 20 feb 2016, 08:49

Hallo Walby ,
Misschien een beetje laat , maar ja zo lang kom ik hier nog niet , maar die flenzen kan ik je eventueel wel bezorgen . . .
Denis

Mijn Niva('s): Niva 1600 , 1986

Berichtdoor Walby » 20 feb 2016, 09:03

Alvast bedankt.
Maar ik ga er geen meer nodig hebben.

Ik heb er ondertussen, en ik denk niet dat ik nog difjes in elkaar ga steken als de huidige verkocht zijn.
Walby
moddereter

Berichtdoor Denis » 20 feb 2016, 09:15

Oke . . Ook ander draai of freeswerk is geen probleem mocht je het nodig hebben .
Denis

Berichtdoor Walby » 20 feb 2016, 09:35

Fijn dat je het aanbied.
Doen jullie CNC draai, frees en tap werk?

Conventioneel lukt op mijn werk wel, CNC niet.
Walby
moddereter

Berichtdoor Denis » 20 feb 2016, 09:58

Ik heb zelf een conventionele draaibank in de werkplaats staan maar mijn maat , ook hier in de hobby werkplaats , werkt bij een firma waar ze allerlei bijzonder draai en freeswerk doen . Koppen vlakken doen we ook daar . . Dat bedrijf doet veel voor de offshore en maakt bijvoorbeeld ook hijshaken voor die grote varende kranen en de liertrommels . Er staan daar vele machines van groot (6m hoog) tot klein .
Enige wat altijd even afwachten is is het tijdsbestek , de machines zijn daar bijna in continu bedrijf , dus altijd even wachten tot er een plekje is . .
Denis

Keer terug naar Self made