1600 toerenteller ombouw voor diesel

Zelf wat geknutseld aan je Niva en wil je het delen met anderen? Dat kan je hier.

Moderator: pietsky

1600 toerenteller ombouw voor diesel

Berichtdoor Walby » 28 maart 2016, 13:32

Als je een niva diesel koopt zit je met de spuug lelijke tellers van een 1700.
Een cool 1600 dash met de geile ronde klokken inbouwen gaat, maar dan zal de toerenteller niet werken. Deze is een vies lelijk signaal gewoon met hoge spanningspieken. Omdat de diesel motor werkt via zelfontbranding en er geen ontstekingssignaal aanwezig is, werkt een diesel toeren teller met een signaal afkomstig van de alternator. (w-klem). Dit signaal is te zwak voor de 1600 teller, en als je het versterkt dan heeft het de verkeerde frequentie. Een benzine motor ontsteekt 4 keer per 2 toeren. De w-klem op de alternator geeft 1 signaal per toer en dit toerental is afhankelijk van de diameter van de krukas-poelie en de diameter van de alternator-poelie.

Zowel de 1600 als 1700 als diesel toerenteller werken met een met een frequentie naar spanning omvormer. Dit omdat het metertje met een spoel werkt en daarom spanning afhankelijk is.
De 1600 teller heeft een analoge omvormer waarvan de component waarden lastig van te berekenen zijn. En met de component waarden spelen leverde wel iets op, maar was enorm lastig om de teller nauwkeurig genoeg te krijgen.

De 1700 en de diesel teller werken met een "chip" die in een datasheet netjes beschreven staat. En waarvan de componenten al berekend zijn. Helaas kon ik deze chip niet te pakken krijgen en de originele teller slopen was ook geen strak plan want als het dan fout liep hadden we niets. Maar ik heb wel een gelijkaardige chip gevonden.

Hiermee heb ik een prototype gebouwd en na enorm veel gesukkel bleek dan Jan de teller had gesaboteerd omdat hij zelf spuug lelijke tellers heeft :shock: .
(eigenlijk bleek dat ik een draadje vergeten was, maar Jan had wel het prototype op de grond gesmeten [of per ongeluk laten vallen :D ]).

Dus we hadden een werkende teller op een prototype bord.

Het schema met component waarde:
Afbeelding

PCB ontwerp:
Afbeelding

Voor 1 enkele PCB te laten maken betaal je redelijk veel. Ik deed dit vroeger zelf maar het materiaal daarvoor is te oud geworden, en alles nieuw aankopen voor 1 PCB was ook te zot, dus ik heb met standaard proto board gewerkt. Dit vraagt veel meer werk, veel meer kans op fouten, en je hebt er veel meer geduld voor nodig.
Maar hij is af:
Afbeelding

Ik heb geen idee of hij werkt, ik moet hem nog testen in Jan zijn diesel.

Voor mensen die hem ook willen maken, ik kan je de gerber files door sturen of een pdf waarop de posietie van de componenten staan voor op protoboard (hoe de baantjes lopen heb ik niet, maar kan je uit zoeken via het PCB ontwerp). Goed op letten bij het kiezen van het koel lichaam voor de spanningsregelaar, deze moet klein genoeg zijn om in de teller te passen maar moet nog steeds genoeg warmte afvoeren. De meeste componenten zijn gemakkelijk te vinden en hebben een courante waarde. De variabele weerstand van 5k was moeilijker te vinden, hiervoor heb ik 4.7k genomen wat wel standaard is. Er zijn ook veel 10V spanningsregelaars te vinden, maar het MOET een LDO zijn (low drop out). De chip was in België niet op stok dus ik heb 5 dagen moeten wachten tot er eentje van Engeland kwam.

De baantjes liggen heel kort langs elkaar en niet ver boven de baantjes zit de metalen plaat van de teller klok. Dus je moet heel nauwkeurig solderen of je zit met kortsluitingen tussen de baanjes, of je soldeer puntjes raken het plaatje en geven zo kortsluiting.

@Dimi: zorg maar dat je een berg geld hebt klaar liggen, want de componenten alleen al was voor 17.50€. En de originele 1600 klok komt van die dure pipo uit Wijer.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: 1600 toerenteller ombouw voor diesel

Berichtdoor dimitri » 28 maart 2016, 19:58

:dansen2: :big_hug:
dimitri
Event team

Mijn Niva('s): Niva 1,7I BJ2000
Niva 1.9D BJ1995

Keer terug naar Self made