oliekering of barage achteras

Versnellingsbak, tussenbak, diff's, steekassen enz

Moderator: pietsky

Re: oliekering of barage achteras

Berichtdoor Crispijn » 13 jun 2021, 17:05

Ik heb zowel aan mijn tussenbak als mijn beide differentiëlen lekkende keerringen. Graag zou ik daar een 'doe het zelf' projectje van maken.
Er zijn redelijk goede video's over dit te vinden op YouTube (meestal wel Toyota's maar het concept is wel hetzelfde denk ik) en een video van Lada Power (https://www.youtube.com/watch?v=L8zDMPEvbL4) waarin degene van de tussenbak wordt vervangen.
Mijn bezorgdheid ligt vooral bij het verwijderen van de cardanassen...
Kan dit gedaan worden als de Lada gewoon op de grond staat? (of is opgekrikt met de aandrijfassen als steunpunten want de originele steunpunten vertrouw ik niet)
Op de video van LadaPower maken ze de tussenbak precies volledig los en steunt die nog op een beschermingsplaat maar kan het ook voldoende zijn om de tussenbak steunen iets los te zetten dat de tussenbak een beetje naar voor en naar achter kan verschoven worden?
In dezelfde video brengen ze de achteras ook lager (Lada staat op een brug) waardoor ik mijn twijfels heb of het wel doenbaar is op mijn manier.
Plus als bonus vraag: mijn olie in alle 3 is een 6000km geleden vervangen geweest, ik neem aan dat deze toch weer moet vervangen worden of is er een manier om dit te doen zonder dat de olie die er nu in zit verloren gaat?
Crispijn

Mijn Niva('s): Lada 4x4 (vaz 21214 uit 2010) met LPG

Re: oliekering of barage achteras

Berichtdoor Buster » 31 aug 2021, 10:24

Vraag 1: heb je cardanassen met kruisjes of homokineten?

Met kruisjes kan je dit gewoon op de grond zonder te krikken; de cardanassen kunnen in elkaar schuiven aan het schuifstuk.

Met homokineten zijn dit cardanassen met een vaste lengte en moet je gaan sleutelen.
De body moet je krikken om de spanning van de veren iets te verlagen; schokdemper rechtsachter los, langsdrager rechts onder en boven los.
Duwen op de as zoals in het filmpje en kan je je cardanas lossen aan de kant van het diff.

Daarna draai je je bouten los van de tussenbak, de voorste cardanas komt dan ook gewoon los.

Olie best vervangen jaarlijks of om de 5000km!
Niva under construction
Buster

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.6 1989

Vorige

Keer terug naar Aandrijflijn