sperdifferentieel

Zelf wat geknutseld aan je Niva en wil je het delen met anderen? Dat kan je hier.

Moderator: pietsky

sperdifferentieel

Berichtdoor ladanivabelgium » 14 jun 2005, 06:47

ik ben een sperdifferentieel aan het ontwikkelen voor een Niva (voordiff + achterdiff)
het zou een 70 à 80% sper worden, dus enige slip is nog mogelijk voor als je op de gewone weg rijdt.
Ik heb nog geen idee van de kosten (ik schat ong 200-250€ per diff, kan ook minder zijn, maar meer niet denk ik)

just ff testing of er belangstelling voor is :wink:

't zal niet voor heel direct zijn, want eerst wordt het boeltje getest op de Rus. Pas na goedkeuring wordt het op 'de markt gegooid'
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Roderick » 14 jun 2005, 07:07

Als ze klaar zijn kom ik er direct eentje halen :!:
Avatar gebruiker
Roderick
 
Berichten: 706
Geregistreerd: 29 nov 2004, 11:22
Woonplaats: Bilzen

Berichtdoor ladanivabelgium » 14 jun 2005, 11:00

BTW: ge moet niet wachten op een workshop op de site, want het komt er niet op :wink: M'n verhogingssysteem is ook al de hele wereld rond
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: sperdifferentieel

Berichtdoor Nico Baeckelmans » 14 jun 2005, 11:39

ladanivabelgium schreef:ik ben een sperdifferentieel aan het ontwikkelen voor een Niva (voordiff + achterdiff)
het zou een 70 à 80% sper worden, dus enige slip is nog mogelijk voor als je op de gewone weg rijdt.
Ik heb nog geen idee van de kosten (ik schat ong 200-250€ per diff, kan ook minder zijn, maar meer niet denk ik)

just ff testing of er belangstelling voor is :wink:

't zal niet voor heel direct zijn, want eerst wordt het boeltje getest op de Rus. Pas na goedkeuring wordt het op 'de markt gegooid'


Dus er is geen mogelijkheid om de sper uit te schakelen ??
Avatar gebruiker
Nico Baeckelmans
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 aug 2003, 15:38
Woonplaats: Niel

Berichtdoor ladanivabelgium » 14 jun 2005, 12:05

Dus er is geen mogelijkheid om de sper uit te schakelen ??

nope, maar dat is ook niet nodig, omdat het geen 100% sper (zoals de tussenbak) zal zijn
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor jorritweytjens » 14 jun 2005, 16:00

komaan jan you can do it.
volgens mij toch moeilijk werkje zoiets maken :shock:

maar in elk geval veel succes ermee :wink:
Avatar gebruiker
jorritweytjens
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 25 jan 2004, 12:12
Woonplaats: veldwezelt

Berichtdoor Cris » 14 jun 2005, 19:29

als daarmee dan nog op de weg te rijden is zegt me dat wel iets. (misschien rijdt hij dan gewoon de berm op ipv te kantelen :wink: )
Cris
 

Berichtdoor ladanivabelgium » 14 jun 2005, 21:18

dat is de bedoeling van de beperkte slip
1) steekassen niet direct kapot rijden
2) op de baan nog normaal kunnen rijden
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Barry » 15 jun 2005, 07:11

Cris schreef:als daarmee dan nog op de weg te rijden is zegt me dat wel iets. (misschien rijdt hij dan gewoon de berm op ipv te kantelen :wink: )


Voor u moet de jan dan van die bijkomende zijwielkes ontwikkelen (gelijk bij de kinderen hun fietske) :D
Barry
 

Berichtdoor Nico Baeckelmans » 15 jun 2005, 07:45

Ik heb zeker interesse :lol: :lol: :lol:
Avatar gebruiker
Nico Baeckelmans
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 aug 2003, 15:38
Woonplaats: Niel

Berichtdoor Pjotr » 15 jun 2005, 08:55

Hoe zit het met differentielen van andere 4x4's wat dat betreft?
Ik ken alleen een Toyota Corolla Coupé (AE86) met limited slip diff. Maar die gebruikt het om gewoon goed hard mee te kunnen driften. :D
10.000 km in a Lada Niva! [Niva '80]
Avatar gebruiker
Pjotr
 
Berichten: 122
Geregistreerd: 25 nov 2004, 15:13
Woonplaats: Bussum, Nederland
Mijn Niva('s): 1980'er rode Niva

Berichtdoor ladanivabelgium » 15 jun 2005, 09:33

de meeste (permanent) 4x4's hebben een difflock, zoals ook je niva heeft. daarmee blokkeer je de overbrenging tussen je voor- en achterdiff. De diffs in voor- en achteras blijven echter nog gewoon werken, dus je hebt in het slechtste geval aandrijving op 2 wielen (eentje voor en achter)
De inschakelbare 4x4's zijn in principe niet anders. Bij het inschakelen van de 4x4 schakel je (in de meeste gevallen) de vooras mee in. Een difflock heeft zo'n ding niet omdat de overbrenging dan al gelockt staat. Ook hier in het slechtste geval aandrijving op 2 wielen (eentje voor en eentje achter)
Met een sperdiff in je voor- en/of achterdiff ga je een betere aandrijving krijgen. De sper zorgt ervoor dat het wiel dat het minste weerstand heeft ( en dus zal 'los' draaien) afgeremd wordt door frictie in het diff (opgewekt door de sper) In de meeste gevallen is dat voldoende om dat wiel meer weerstand te geven dan het wiel dat nog op de grond staat, met als gevolg dat de aandrijving gaat naar het wiel met de minste weerstand, in dit geval het wiel dat nog op de grond staat.
met andere woorden: het moet al heel gek zijn wil je met (twee) sperdiffs nog vast komen te zitten
Een 100% sper (ALTIJD evenredige overbrenging naar beide wielen van een as) is natuurlijk nog beter, maar daarmee valt op de gewone weg niet meer te rijden. je zal ook vlugger een steekas of homokineet over trekken. Uiteraard kan je zo'n 100% sper in- en uitschakelbaar maken maar dan wordt het (te) duur en (te) arbeidsintensief om het zaakje te monteren. Daarom mijn keuze voor een beperkte slip
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Darkangel » 15 jun 2005, 11:01

Ik ben zeer benieuwd naar de testen :wink: . Voor wanneer zouden die dingen leverbaar zijn als alle testen positief uitvallen ? (niet volgende week , da begrijp ik ook wel :lol: )
Avatar gebruiker
Darkangel
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 26 okt 2003, 02:04
Woonplaats: Peer

Berichtdoor Cris » 15 jun 2005, 19:51

Wacht maar tot ik groot ben (zonder zijwielekes :D )
Cris
 

Berichtdoor ladanivabelgium » 21 jun 2005, 06:29

Darkangel schreef:Ik ben zeer benieuwd naar de testen :wink: . Voor wanneer zouden die dingen leverbaar zijn als alle testen positief uitvallen ? (niet volgende week , da begrijp ik ook wel :lol: )

zodra er een deftig werkend exemplaar is. Voorlopig ben ik nog niet zo ver dat het ding deftig spert. Vooral daar zit hem de moeilijkheid. Zoals gezegd: een 100% maken kan iedereen...
...en ik kan er ook ni constant mee bezig zijn :(
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7370
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Volgende

Keer terug naar Self made

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron